پاورقی

نوشته هایی بر پای ورق دیگر نوشته ها

پاورقی

نوشته هایی بر پای ورق دیگر نوشته ها

اجزای لامپ رشته ای

لامپ رشته ای ، از لامپ های قدیمی است . تحقیقات فراوانی از سال 1913 انجام شد و سر انجام در سال 1946 تولید لامپ های رشته ای با پیشرفت در بازدهی نور و کاهش هزینه های تولید نسبت به نمونه های اولیه وارد بازار شدند.  

لامپ رشته ای از یک حباب تشکلیا شده که درون آن یک رشته تنگستن وجود دارد که با عبور جریان و گرم شدن آن نور تولید می شود. نکته قابل توجه در مورد لامپهای رشته ای این است  که هم با جریان ثابت و هم متناوب کار می کند و علاوه بر آن نیاز به مدارهای جانبی نیز ندارد. 

 

ادامه مطلب ...

میدان مغناطیسی

علم مغناطیس از این مشاهده که  برخی سنگ ها ( ماگنتیت ) تکه های آهن را جذب می کنند سرچشمه می گیرد . واژه مغناطیس از ماگزنیا واقع در آسیای صغیر یعنی محلی که این سنگ ها در آنجا پیدا شد ، گرفته شده است . یک اهن ربای طبیعی خود زمین است که اثر جهت دهنده  ی آن بر روی عقربه  قطبهای آهن ربا از زمان قدیم شناخته شده است. 

  ادامه مطلب ...

لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف از نظر عملکردی همان  لامپ فلورسنت است اما حجم آن کوچک است . لامپ کم مصرف همان طور که از اسمش پیداست مصرف بسیار کمی دارد و از آن سو بازدهی خوبی دارد. 

لامپ کم مصرف از یک تیوپ شیشه ای و بالاست ساخته شده است .درون لامپ را بخار جیوه و گاز ارگون  وجود دارد ، با عبور جریان برق نور فرابنفش تولید می شود که توسط  لایه فسفر که جباب را پوشانده به نور مرئی تبدیل می شود. 

  ادامه مطلب ...

خازن چیست ؟

خازن تشکیل شده است از دو صفحه هادی که بین آنها عایق  قرار دارد. عایق خازن ها را « دی الکتریک » نیز می گویند. جنس دی الکتریک می تواند هوا، خأ، کاغذ، میکا و ... باشد. خازن در لغت به معنای ذخیره ساز است زیرا انرژی الکتریکی را به صورت میدان الکترواستاتیکی در خود ذخیره می کند.

 

ادامه مطلب ...