پاورقی

نوشته هایی بر پای ورق دیگر نوشته ها

پاورقی

نوشته هایی بر پای ورق دیگر نوشته ها

نیروگاههای جریان مستقیم

یکی از نیروگا ههای جریان مستقیم نیروگا ههای خورشیدی است که شکل موج ولتاژ و جریان خروجی ژنراتور این نیروگا هها به صورت خط صاف است. یعنی با گذشت زمان مقدار ولتاژ یا جریانتغییر نمی کند و ثابت است. روش های تولید انرژی الکتریکی با جریان مستقیم به شرح زیر است :

  ادامه مطلب ...

نیروگاه های جریان متناوب

انرژی الکتریکی از تبدیل انرژی حاصل از سوخت های فسیلی )حرارت(، انرژی جنبشی باد، انرژی خورشیدی، انرژی پتانسیل گرانشی آب، انرژی حاصل از هوای فشرده ( 'گاز ) حاصل از جزر و مد آب دریا و سایر موارد به دست می آید. و برای این تبدیل انرژی از ژنراتور استفاده می شود. محل نصب ژنراتور و تجهیزات مربوط به آن را نیروگاه  می نامند. نیروگا ههای برق در دو نوع «جریان متناوب » و «جریان مستقیم » می باشند.

    ادامه مطلب ...

لامپ مخصوص رشد گیاهان

یکی از انواع لامپهای تخصصی در بازار امروز ، لامپ رشد گیاه است  . لامپهای رشدد گیاه با هدف استفاده از نور تکمیلی در رشد و پرورش گیاه  در فضای بسته و بدون نور تولید شده است . امروزه با استفاده از ال ای دی ها ، لامپ ها در همه زمینه های صنعتی رونق یافته اند . شرکت های مختلف با انجام کارهای ازمایشگاهی در زمینه نور مصنوعی برای رشد گیاه موفق به انجام پروژه های مختلفی مانند زود رس کردن گیاهان شده اند . 

  ادامه مطلب ...

تاریخچه برق در ایران

اولین نیروگاه دولتی برق در سال 1264 شمسی یعنی 6 سال پس از اینکه توماس ادیسون نخستین لامپ را اختراع کرد ساخته شد ، این اقدام به دستور ناصر الدین شاه قاجار و توسط محمدحسین امین الضرب به ایران وارد شد. 

این نیروگاه برق کاخ گلستان را تامین می کرد . در سال 1284 نخستین نیروگاه خصوصی برق شهری توسط مرحوم حاج حسین مهدوی به قدرت ۴۰۰ کیلووات از نوع حرارتی در شهر تهران نصب و راه اندازی شد.

  ادامه مطلب ...

لامپ متال هالید 400 وات

لامپ متال هالید ، نوعی لامپ تخلیه گاز است که در بازار به اشتباه به لامپ هلیم یا خیاری شناخته می شود . اولین بار لامپ متال هالید در سال 1960 میلادی وارد بازار شد و از پر نور ترین انواع لامپهای گازی است .دارای حباب استوانه ای شکل است که در بازار به خیاری مشهور است . لامپ متال هالید 400 وات اسرام  34 هزار لومن نور تولید می کنند و در مقایسه با لامپهای بخار جیوه قدیمی بازده ای و رنگ نور بهتری دارد

 

ادامه مطلب ...

لامپ بخار جیوه

لامپ بخار جیوه پرنورترین انواع لامپهای تخلیه گازی است که دارای بهره نوری بالایی نیز است . عبور جریان الکتریکی از درون بخار جیوه باعث تولید نور در این لامپ می شود . لامپ بخار جیوه دارای دو حباب است ، حباب داخلی از کوارتز ساخته شده  تا بتواند فشارهای بالا را تحمل کند . این حباب در ابتدا و انتها به حباب خارجی وصل می شود . در لامپ یک الکترود اصلی و یک الکترود فرعی برای راه اندازی وجود دارد. حباب خارجی معمولا  لوله ای یا بیضوی شکل است . حباب داخلی افزایش دمای ناشی از تبخیر جیوه را تحمل میکند و حباب خارجی در مقابل عوامل بیرونی از لامپ مراقبت میکند. 


  ادامه مطلب ...

انواع مشاغل در رشته الکترو تکنیک

امروز زمینه شغلی برق کاران نسبت به گذشته دارای دامنه وسیعی است ، به طوری که به دلیل تغییر بازار کار هوشمند سازی برق ساختمان ، نصب و سیم کشی دستگاههای حفاظتی شامل دوربینهای مدار بسته ، ضد سرقت ، اعلام حریق ، برق اضطراری  و سیستم انتن مرکزی ، سیستم تلفن ، دستگاههای صوتی -آیفون صوتی و تصویری و در باز کن جز وظایف برقکاران شده است. 

  ادامه مطلب ...

لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی لامپ ال ای دی در اوایل دهه 1960 ساخته شد که در طیف رنگ قرمز بود.  ال ای دی آبی در سال 1994 ساخته شد که باعث شکل گیری لامپ ال ای دی سفید شد، به این صورت که با استفاده از یک پوشش فسفر بخشی از نور آبی را به فرکانسهای قرمز و سبز تبدیل کند و نور لامپ در نهایت به نظر سفید می رسید . قبل از تولید لامپ ال ای دی ، لامپ های رشته ای ، فلورسنت و متال هالید استفاده می شد . در ادامه میخواهیم لامپ ال ای دی را معرفی کنیم . 

 

ادامه مطلب ...