پاورقی

نوشته هایی بر پای ورق دیگر نوشته ها

پاورقی

نوشته هایی بر پای ورق دیگر نوشته ها

کاربرد نور در هنر

کاربرد نور در هنر همواره نقشی اساسی در آثار هنری، اجتماعی و فرهنگی اقوام مختلف بشری داشته است. نور در هنر محیطی به صورت های گوناگون بازتاب یافته و در مواردی آنچنان با محیط ادغام شده است که جزئی از آن به حساب می آید.

  ادامه مطلب ...

لامپ UVC

لامپ UVC  لامپ های تخصصی در دسته کلی لامپ های ماورا بنفش هستند . لامپ های ماوراء بنفش با عبور جریان الکتریکی از بخار جیوه طول موج مورد نظر خود را ایجاد می کنند. طول موج تولید شده در این فرآیند در لامپ uvc حدود 253 نانو متر است. لامپ uvc   برای موارد ضدعفونی استفاده می شود ، امواج تولید شده بسیار پر انرژی هستند و می توانند میکروب ها و باکتری های موجود در محیط را از بین ببرند . 

  ادامه مطلب ...

نورپردازی - قسمت اول

منابع نوری یا اصطلاحاً چراغ های مورد استفاده در حالات مختلف نورپردازی شهری نیز از جنبههای مختلف به انواع متنوعی تقسیم می شوند. این منابع بسته به شکل انتشار نورشان به سه دسته منابع نقطه ای، خطی و سطحی قابل دسته بندی هستند، که می توانند بر اساس مورد استفاده شان در منظر فضا از نظر نمایانی، آشکار و یا پنهان باشند. در مواردی که نمایان بودن منبع نور در فضا احتمال خیرگی را افزایش دهد و یا منظر نامطلوب و ناهماهنگی با کل فضا ایجاد نماید، ترجیح بر آن است که منبع نور پنهان باشد.چنانچه منبع نور به صورت چراغ در فضا دیده می شود، طراح می بایست به تظاهر تجهیزات نورپردازی در روز و هماهنگی آن با سایر مبلمان مستقر در فضا و کل فضا توجه داشته باشد. در چنین حالتی،گاه چراغ در طول روز به عنوان یک اثر هنری در فضا حضور دارد.

 

ادامه مطلب ...

چراغ چیست ؟

چراغ یک نام عمومی و قدیمی برای منبع نور است .چراغ دستگاهی است که نور تابیده از یک یا چند لامپ را پخش کرده، فیلتر کرده یا سوی تابش آنرا جابجا می کند و شامل تمامی قطعات لازم برای پشتیبانی، نصب و حفاظت لامپ ها است، اما لامپ ها و مدارهای کمکی و وسایل اتصال آنها به منبع تغذیه را در بر نمی گیرد.

  ادامه مطلب ...

فیلترهای نوری

فیلتر ها فقط قسمتی از نوری را که با آنها برخورد می کند از خود عبور می دهند. بنابراین بوسیله آنها می توان نور رنگی ایجاد، و دمای رنگ نور را کنترل کرد و یا مانع عبور اشعه های مضر و نامرئی مانند فرابنفش یا مادون قرمز شد. فیلترها بر اساس کارکردشان به دو نوع تقسیم می شوند:

  ادامه مطلب ...

لامپ هالوژن سینمایی

لامپ هالوژن سینمایی از جمله لامپ های تخصصی و جدید است که برای نورپردازی صحنه  ساخته می شود. این لامپ در بازار ایران خیلی شناخته شده نیست ، به این دلیل که لامپ هالوژن سینمایی یک محصول جدید است و توسط چند برند معتبر  ساخته می شود. 

  ادامه مطلب ...

کمیت های اندازه گیری نور

 مقدارنوری یا شار نوری  

مقدار انرژی تابش شده از یک منبع نور در واحد زمان شار نوری نام دارد.شار نوری فقط مربوط به طول موج های مرئی نور است و به گونه ای تعریف شده تا بازتاب دهنده حساسیت متغیر چشم انسان به طول موج های مختلف نور باشد. واحد اندازه گیری شار نوری اومن( lm ) است.هرچه شارنوری بیشتر باشد آن لامپ نور بیشتری تولید میکند.

  ادامه مطلب ...

لامپ ضد انفجار

در محیط های پر خطر مانند پالایشگاهها که امکان نشت گاز و آتش سوزی بر اثر آن وجود دارد باید از لامپ ضد انفجار استفاده شود . لامپ ضد انفجار در گروه لامپ های فلورسنت است . 

لامپ های ضد انفجار با مواد اولیه متفاوتی ساخته می شوند و باید با دقت فراوان ساخته شوند. لامپ های ضد انفجار از موادی ساخته می شوند که در محیط های صنعتی و پر خطر خوردگی کمی داشته باشد . 

 

ادامه مطلب ...