پاورقی

نوشته هایی بر پای ورق دیگر نوشته ها

پاورقی

نوشته هایی بر پای ورق دیگر نوشته ها

استارت مهتابی

با اینکه هم اکنون ال ای دی ها در بازار جای گزین لامپ های مختلفی مانند لامپ فلورسنت شده اند اما هنوز هم قطعات مختلف مانند استارت مهتابی جز قطعات پر مصرف و پر فروش در بازار هستند. 

  ادامه مطلب ...

لامپ G9

لامپ g9 از گروه لامپهای هالوژن سوزنی است که با تکنولوژی بالایی ساخته شده است که موجب کاهش بیست درصدی مصرف انرژی در آن شده است و تنها با 33 وات ، 40 وات بازدهی نور دارد. 

  ادامه مطلب ...

آثارجریان الکتریکی

تولید گرما به وسیله جریان الکتریکی

جریان الکتریکی هنگام عبور از سیم، در آن مقداری گرما تولید می کند. این بدان علت است که مقداری انرژی مصرف می شود تا جریان از سیم عبور کند و این انرژی به صورت گرما ظاهر می شود . چون عبور جریان از یک هادی خوب آسان تر است، نتیجه می گیریم که در آن حرارت کمتری تولید می شود. شکل 50 موارد استفاده اثر حرارتی الکتریسیته را نمایش می دهد.

 

ادامه مطلب ...

لامپ uvc

 لامپ یو وی سی زیر مجموعه لامپهای فرابفنش است . به طور معمول کاربرد این لامپ در موراد بهداشتی است. مقدار بسیار اندکی بخار جیوه درون لامپ با عبور جریان بخار می شود و موجب تابش  فرابنفش با طول موج بسیار کوتاه و پر انرژی می شود.  لامپ یو وی سی  باید با دقت فراوانی ساخته شود چون هر گونه خطا در انتخاب و استفاده در این لامپ میتواند موجب آسیب شود . 

 


 

موارد استفاده از لامپ یو وی سی عبارتند از : 

  • گندردایی آب 
  • استرلیزه کردن تجهیزات پزشکی 
  • دستگاه های تهویه مطبوع

تابش این لامپ بسیار توان بالایی دارد که میتواند ارگانها و بافتهای زنده مانند باکتری و میکروب را از بین می برد .ویروسهای مختلف به راحتی با حرف زدن و سرفه و... در فضا منتشر می شود و میتواند افراد دیگر را نیز بیمار کند، تحقیقات مختلفی انجام شده که نشان می دهد که لامپ های یو وی سی درفضای بسته می توانند روشی مناسب در کاهش بیماری های میکروبی است. به طور کلی این دسته لامپها در از بین بردن الودگی های زیر مفید باشد : 

  • آلودگی های انگلی
  • آلودگی های مواد نفتی 
  • شیمیایی 
  • نیترات 
  • آرسنیک 
  • انواع ویروسها 
  • آلودگی های ناشی از کودهای شیمیایی 

 میزان نابودی میکروارگانیزم توسط لامپ یو وی سی به عواملی چون نوع میکروانگانیزم و میزان نور ساطع شده می گردد. این لامپ با وجود و همه گیری بیماری کرونا می تواند بسیار مفید باشد. 

مدار الکتریکی

مسیری که در آن جریان الکتریکی برقرار می شود را « مدار الکتریکی » گویند. اجزای اصلی هر مدار الکتریکی  عبارت است از:

  1.  منبع تغذیه
  2. مصرف کننده
  3. سیم رابط

  ادامه مطلب ...

مدار لامپ متال هالید

لامپ متال هالید از پر نورترین لامپهای گازی محسوب می شود. لامپ متال هالید با توان کم و زیاد ساخته می شود که لامپهای متال هالید با توان کمتر در محیطهای داخلی و لامپهای متال هالید پرتوان در محیطهای بزرگ مانند کارگاهها ، کارخانجات ، فروشگاهها و ... استفاده می شود. 

  ادامه مطلب ...

الکتریسیته -1

اگرچه الکتریسیته در قرون اخیر مورد استفاده قرار گرفته است ولی یونانی ها در حدود 2000 سال پیش آن را کشف کردند. آنها پی بردند که وقتی ماده ای به نام کهربا را به ماده دیگری مالش دهند، باردار می شود و می تواند اجسامی مانند برگ خشک و براد ههای چوب را جذب کند. یونانی ها این کهربا را الکترون نام نهادند که کلمه الکتریسیته نیز از آن گرفته شده است. در سال 1733 یک دانشجوی فرانسوی به نام شارل دوفه به این نکته پی برد که یک تکه شیشة باردار بعضی از اجسام باردار را جذب و اجسام باردار دیگر را دفع می کند )شکل.بنابراین، او چنین نتیجه گرفت که دو نوع بار الکتر کیی وجود دارد.

در اواسط دهه 1700 ، بنجامین فرانکلین این دو نوع را بارهای الکتر کیی مثبت و منفی نام گذاری کرد.

  ادامه مطلب ...

لامپ بخار سدیم

لامپ بخار سدیم ، گروه دیگری از لامپ های تخلیه گازی هستند . زمان راه اندازی این لامپ زیاد است ( در حدود 15 دقیقه ) ، این طولانی بودن زمان به دلیل وجود سدیم جامد در لامپ است که در دماهای معمولی به بخار تبدیل نمی شود. 

حباب این لامپها شفاف است و به شکل بیضوی و استوانه ای ساخته می شوند. لامپ بخار سدیم بازدهی بسیار بالایی دارد ( 180 -100 لومن بر وات ) که در تمام طول عمر لامپ تقریبا ثابت است . 

   ادامه مطلب ...