پاورقی

نوشته هایی بر پای ورق دیگر نوشته ها

پاورقی

نوشته هایی بر پای ورق دیگر نوشته ها

کار پس از تحصیل در فرانسه

شاید کمتر دانشجوی بین‌المللی پیدا شود که به راه‌اندازی کسب‌‌وکار و اشتغال و کسب درآمد در کشور مقصد فکر نکند. درحقیقت، دانشجویان بین‌المللی بسیاری هستند که سعی می‌کنند به‌جای کار برای شرکت‌های کوچک‌وبزرگ‌، کسب‌وکار خود را راه بیندازند و درآمد این دسته از مشاغل نیز به‌مراتب بیشتر خواهد بود. خبر خوشحال‌کننده برای این گروه آن است که متقاضیان کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا و نواحی اقتصادی اروپا یا سوئیس و فارغ‌التحصیلان آموزش عالی فرانسه بی‌دردسر در فرانسه کسب‌و‌کارشان را می­توانند راه‌اندازی کنند.

از‌نظر اقتصادی، کیفیت زندگی در فرانسه زبانزد خاص‌وعام است و وجود امنیت شغلی و درآمد چشمگیر در آن نیز باعث شده این کشور به اولویت دانشجویانی تبدیل شود که قصد دارند پس از فارغ‌التحصیلی شغل مربوط به رشتۀ تحصیلی‌شان را در فرانسه بیابند و مشغول به کار شوند. در این مقاله، قصد داریم برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه شیوه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور را شرح دهیم و تعدادی از مشاغل با پردرآمد آنجا را معرفی کنیم. ناگفته نماند علاقه‌مندان به گذراندن دوره­های زبان فرانسه در این کشور برای کسب اطلاعات بیشتر با سیم آخر می‌توانند تماس بگیرند یا فرم مشاورۀ رایگان را از داخل وابگاه پر کنند تا کارشناسان با آنان تماس بگیرند.

افراد غیراروپایی

افراد غیراروپایی که قصد دارند کسب‌و‌کار خودشان را در کشور فرانسه راه‌اندازی کنند، اجازۀ اقامت موقت (APS) فرانسه را باید گرفته باشند؛ زیرا بعد از دریافت مدرک، با داشتن آن یک سال در این کشور می‌توانند بمانند. گفتنی است درصورت اتمام تاریخ انقضای APS و تمایل به ادامۀ کسب‌وکار، افراد برای دریافت اجازۀ اقامت کوتاه‌مدتی باید درخواست دهند که در آن عنوان کارآفرینی حتماً ذکر شده باشد.

کارآفرینی دانشجویی

کارآفرینی دانشجویی با هدف ایجاد بستری برای شکل‌دادن به استعدادهای دانشجویان باانگیزه و فارغ‌التحصیلان مؤسسه‌های آموزش عالی فرانسه یا علاقه‌مندان به بهبود کسب‌وکار در مرکز دانشجویی خلاقیت و کارآفرینی (PEPITE) ایجاد شده است. PEPITE مؤسسه‌های آموزش عالی و فعالان اقتصادی و شبکه‌های شرکت‌پذیر را گردهم جمع و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جوان را به کارآفرینی تشویق می‌کند. ناگفته نماند در طرح کارآفرینی دانشجویی، دانشجویان کوچک‌تر از ۲۸ سال از امنیت اجتماعی دانشجویی نیز می‌توانند بهره‌مند شوند.

کارآفرینی کوچک

کارآفرینی کوچک (Auto-enterprise) با عنوان Micro-enterprise نیز شناخته می‌شود و سیستم مالیاتی و حسابداری و اجتماعی ساده‌شده‌ای به‌حساب می‌آید که خاص  کارآفرینان است. به‌منظور راه‌اندازی کسب‌وکار در فرانسه باید با صنف یا اتحادیۀ مربوط به مهارت و شغلتان در منطقۀ مدنظر در ارتباط باشید تا از مشاوره‌ها و راهکارهای رایگان و حمایت‌های لجستیک اعضای این گروه بتوانید برخوردار شوید. آنچه در این ارتباط در نظر گرفته شده، ساختارهایی ویژه برای فارغ‌التحصیلان جوان علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب‌وکار است. اگر شما هم به راه­اندازی کسب‌و‌کار در فرانسه علاقه­مندید، بهتر است با نکته‌هایی ازاین‌دست آشنا شوید:

· مهم‌ترین نیاز کارآفرین برای راه‌اندازی کسب‌وکار داشتن ایده است؛ زیرا بدون آن مسیر روشن و مشخصی نخواهید داشت و درنهایت به نتیجه­ای هم نخواهید رسید.

· پیش‌بردن پروژۀ شخصی را مدنظر قرار دهید. این پروژه نقشۀ راه مطمئنی برای شماست.

· تحقیق دربارۀ زمینه‌ای که قرار است در آن مشغول به فعالیت شوید.

· مسائل مالی را پیش‌بینی کنید؛ چراکه باعث می‌شود با چشم‌اندازی از هزینه‌های موردنیاز آشنا شوید.

· پس از آشنایی با میزان بودجۀ موردنیاز، باید به‌دنبال پیداکردن منابع مالی باشید.

· پس از یافتن منبع مالی مناسب و کمک‌های موردنیاز، فعالیتتان را آغاز کنید و به مسیر زندگی‌تان جهت دهید.

مشاغل پردرآمد در فرانسه

حال که قصد دارید در کشور فرانسه مشغول کار شوید و بعد از فارغ‌التحصیلی، از رشتۀ تخصصی و دلخواهتان کسب درآمد کنید، بهتر است با برخی از مشاغل پردرآمد این کشور آشنا شوید. از‌آنجا‌که استانداردها و کیفیت زندگی در فرانسه درمقایسه‌با دیگر کشورهای اروپایی بالاتر است، مشاغل بسیاری وجود دارند که ازطریق آن‌ها می‌توان درآمد چشمگیری به‌دست آورد.

خلبانان

صنعت هوایی فرانسه یکی از صنایع پیشرفته دنیا به‌شمار می‌رود؛ ازاین‌رو، دولت فرانسه به این صنعت و خلبانان توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد. متوسط درآمد سالانۀ خلبانان در فرانسه بیش از هشتادهزار یوروست؛ البته دریافت مدرک خلبانی و اقدام برای این شغل در کشور فرانسه سختی‌های فراوانی به‌همراه دارد.

مشاغل درمانی

مشاغل حوزۀ مراقبت‌های درمانی و بهداشتی از دیگر مشاغل پردرآمد فرانسه است. این حوزه فقط به پزشکی و پرستاری محدود نمی‌شود و حرفه‌هایی مثل فن‌شناس آزمایشگاه، مشاوران سلامت روان، رادیولوژیست، روان‌درمانگر، داروساز و تأمین‌کنندۀ فوریت‌های پزشکی را نیز شامل می‌شود. درآمد ماهانۀ این مشاغل به تجربۀ افراد بستگی دارد و غالباً از سه تا هفت‌هزار یورو متغیر است. درمانگران و داروسازان و مشاوران مدارک تخصصی رشته‌شان را باید ارائه دهند؛ اما سایر مشاغل درمانی فقط به گذراندن دورۀ فنی دو یا سه‌ساله نیاز دارند. ناگفته نماند متوسط درآمد سالانۀ مشاغل درمانی ۷۴هزار یورو تخمین زده شده است.

تحلیلگران مالی

بخش مالی و بانکداری فرانسه نیز بسیار مشهور است و صنعت اقتصادی‌ آن همواره سیر ‌صعودی دارد؛ بنابراین، مشاغل پردرآمد فراوانی در این حوزه وجود دارد. برای فعالیت در این زمینه افراد در حوزۀ صنعت، کسب‌وکار، اقتصاد و امور‌مالی باید بسیار باتجربه باشند. درصورت داشتن پیش‌نیازهای لازم، آنان ماهانه بین پنج تا دَه‌هزار یورو درآمد کسب خواهند کرد. شایان ذکر است متوسط درآمد سالانۀ تحلیلگران مالی در فرانسه به بیش از ۳۵هزار یورو می‌رسد.

دبیران

فرانسه ازجمله کشورهایی است که حقوق درخورتوجهی به دبیران می‌دهد. تدریس زبان انگلیسی (دبیری زبان انگلیسی) ازجمله مشاغل پردرآمد در فرانسه است. در سال‌های اخیر، امکان تدریس در مؤسسه‌های خصوصی و دولتی فراهم شده است و برای فعالیت در این زمینه، افراد باید دو‌زبانه و به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه مسلط باشند. درآمد ماهانۀ دبیران در فرانسه بین دو تا چهارهزار یورو و متوسط درآمد سالانه‌شان بیش از ۴۲هزار یورو تخمین زده می‌شود.

متخصصان علوم رایانه‌ای و آی‌تی

فرانسه یکی از کشورهای پیشرفته در زمینۀ فناوری است؛ بنابراین، مشاغل مربوط به فناوری در این کشور از برنامه‌نویسی رایانه گرفته تا فناوری اطلاعات و علوم داده بسیار پرتقاضا هستند. متوسط درآمد متخصصان علوم رایانه‌ای و آی‌تی هم حدوداً ۴۶هزار یورو در سال برآورد می‌شود.

تکنسین‌های برق

فرانسه برای افراد ماهر در زمینۀ سقف‌سازی، قفل‌سازی، لوله‌کشی و برق‌کاری فرصت‌های شغلی متنوعی فراهم و درآمد رضایت‌بخشی به آنان پرداخت می‌کند. به‌عنوان مثال، درآمد ماهانۀ تکنسین‌های برق در فرانسه از حدود سه تا پنج‌هزار یوروست. همان‌طورکه در بخش مقدمه اشاره کردیم، یکی از شروط اساسی برای کار در فرانسه، تسلط بر زبان فرانسوی است؛ البته مشاغلی مانند دبیری به دانستن هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی نیاز دارند.

 

پژوهشگران

فرانسه مراکز تحقیقاتی بسیار باکیفیت و پیشتازی دارد که برای زمینه‌های زیست‌شناسی، پزشکی، مهندسی، دریاشناسی و دیگر زمینه‌های علوم و فناوری تخصصی شده‌اند؛ بنابراین، محققان از‌جمله افرادی هستند که در این کشور درآمد نسبتاً مطلوبی دارند و ماهانه بین چهار تا دَه‌هزار یورو و سالانه تقریباً ۴۵هزار یورو حقوق می‌گیرند.

 

آمادگی برای مصاحبۀ آنلاین تحصیلی

در روزهایی که کرونا شیوۀ زندگی تمامی آدم‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است و تقریباً تمام فعالیت‌ها و مشاغل به‌سمت آنلاین‌شدن رفته‌اند. در این شرایط به‌احتمال فراوان مصاحبه‌های تحصیلی دانشگاه‌ها نیز به‌صورت آنلاین خواهند بود. در این مقاله به نکته‌هایی کاربردی برای آمادگی مصاحبۀ آنلاین تحصیلی اشاره خواهیم کرد تا بتوانید در مصاحبه‌های آنلاین تحصیلی از آن‌ها بهره‌مند شوید و احتمال موفقیتتان بالا برود.

باتوجه به شرایط پاندمی مصاحبه‌های تحصیلی به‌شکل فیلم‌های ازپیش‌ضبط‌شده یا مکالمه‌هایی از‌طریق زوم و اسکایپ و دیگر برنامه‌های مشابه صورت می‌گیرد. بااین‌حال، مصاحبه‌های آنلاین اتفاق جدیدی نیستند چرا‌که پیشتر هم دانشجویان بین‌المللی از امکان مصاحبه‌های آنلاین دانشگاهی‌ برخوردار شوند تا مقدار قابل‌توجهی از هزینه‌های سفر و دیگر هزینه‌ها کاهش یابد. گفتنی است با رواج و افزایش مصاحبه‌های آنلاین تغییری در سیاست‌های دانشگاه‌ها صورت نگرفته است و آن‌ها به‌دنبال داوطلبانی هستند که علاقه و اشتیاقشان را به تحصیل نشان می‌دهند. اگر تصمیم گرفته‌اید به‌شیوۀ آنلاین در مصاحبۀ تحصیلی شرکت کنید، کارکنان پذیرش دانشگاه‌ها نیز باور دارند که با‌توجه‌به سابقۀ تحصیلی، شما گزینۀ مناسبی برای ادامه‌تحصیل به‌شمار می‌روید. در مصاحبۀ آنلاین تحصیلی، کارکنان پذیرش به ارزیابی ویژگی‌های شخصی و توانایی‌های‌ متقاضیان می‌پردازند و از این جهت، تفاوت چشمگیری بین مصاحبه‌های حضوری و مجازی وجود نخواهد داشت.

تفاوت مصاحبۀ حضوری و آنلاین

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چه تفاوت‌هایی بین مصاحبۀ حضوری و آنلاین وجود دارد؟ مهم‌ترین تفاوت را می‌توان نبود تماس چشمی دانست. درواقع، نبود ارتباط چشمی (Face-To-Face Contact) ممکن است برای تعدادی از داوطلبان آزاردهنده باشد و مشکل احتمالی دیگر قطعی اتصال اینترنت حین مصاحبۀ آنلاین است که باعث می‌شود بعضی از مصاحبه‌شونده‌ها نتوانند آن‌گونه که باید ظاهر شوند و ویژگی‌ها و توانایی خود را بروز دهند. البته این موضوع برای کارکنان پذیرش دانشگاه‌ها درک‌کردنی است که گاهی فناوری نمی‌تواند راهی مناسب برای ارتباط باشد. بنابراین، بهتر است درصورت امکان از اتصال سیمی به‌جای وای‌فای بهره ببرید و از پیش سرعت اینترنتتان را برای ارتباط تصویری و ارسال آنلاین تصویر بررسی کنید تا از مشکلات احتمالی و قطع و وصلی اینترنت آگاه باشید.

تفاوت مهم دیگر میان مصاحبۀ حضوری و آنلاین این است که در مصاحبۀ حضوری قبل از انجام مصاحبه سؤال‌های پرتکرار مصاحبه‌های دانشگاهی را باید بخوانید و برایشان آماده شوید. درمقابل، مزیت حضور در مصاحبۀ آنلاین استفاده از یادداشت‌هایتان است؛ یادداشت‌های کوتاهی که نوشته‌اید و حین مصاحبۀ آنلاین تحصیلی به آن‌ها می‌توانید رجوع کنید و خود و توانایی‌هایتان را بهتر توصیف کنید.

توجه به محیط و پوشش حین مصاحبه

به‌منظور آمادگی برای مصاحبۀ آنلاین تحصیلی، مکانی بسیار روشن و با پشت‌زمینه‌ای واضح در منزلتان انتخاب کنید که چیزی حواستان را پرت نکند. چند دقیقه‌ای را در مکان انتخابی‌تان می‌توانید سپری و به صداهایی توجه کنید که میکروفون می‌تواند منتقل کند و صداهای اضافی محیط را برطرف کنید که احتمال دارد در روند مصاحبه‌ خلل ایجاد کند‌.

پس از آنکه از مکان مصاحبه‌تان احساس رضایت کردید، بهتر است به پوششتان هنگام مصاحبه دقت کنید. بهتر است پوششتان هوشمندانه و راحت باشد. به پوشیدن کت‌و‌شلوار (آقایان) یا لباس اداری (‌بانوان) الزامی نیست؛ اما انتخاب پوشش مناسب و راحت را مدنظر قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم حتماً با این فرض پوششتان را انتخاب کنید که حین جلسۀ مصاحبه ممکن است هر اتفاقی رخ دهد و تنها به پوشش بالاتنه و جایی بسنده نکنید که فقط در چهارچوب دوربین است. این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که پوششتان تا وقتی برای دیگران توهین‌آمیز نباشد، در روند انتخابتان برای پذیرش در دانشگاه خللی ایجاد نمی‌کند.

نکتۀ دیگر اینکه حین مصاحبه با فرد یا افراد مصاحبه‌کننده کاملاً در تماس باشید. اگر از‌نظر فیزیکی در جلسۀ مصاحبه حضور ندارید، بدین‌معنا نیست که ارتباط چشمی برقرار نکنید یا روی مبل لم دهید. فرض را بر آن بگذارید که واقعاً شخص مصاحبه‌کننده مقابلتان نشسته است و تمام توجه‌تان را معطوف آن‌سوی دوربین کنید.

اهمیت آمادگی برای مصاحبۀ آنلاین

آمادگی برای مصاحبه و تمرین آن قبل از مصاحبۀ اصلی بسیار مهم است. با کمک یکی از دوستانتان سؤال‌های احتمالی در مصاحبه‌ای آنلاین و ساختگی را تمرین کنید. برخی از سؤال‌های پرتکرار مصاحبه‌های آنلاین عبارت‌اند از: «چرا قصد دارید در این رشته تحصیل کنید؟»، «چه چیزی باعث شد دانشگاه ما را انتخاب کنید؟»، «سرگرمی‌ها و علایقتان را شرح دهید» و «آیا سرگرمی‌ها و علایقتان هم‌راستا با مطالعۀ رشتۀ مدنظرتان است؟»

جواب صحیح و واضحی برای سؤال‌های مطرح‌شده وجود ندارد؛ اما کارکنان پذیرش دانشگاه‌ها برخی نکته‌ها را حتماً باید بشنوند؛ بنابراین، حتماً مطمئن شوید این کارها را انجام می‌دهید: ۱. دربارۀ دانشگاه تحقیق کرده باشید و دلایل انتخاب دانشگاه را حین مصاحبه برشمارید؛ ۲. دربارۀ ایدئال شغلی‌تان صحبت کنید؛ ۳. دربارۀ موفقیت‌های تحصیلی و شخصی‌تان سخن بگویید و در‌صورت پرسش، ویژگی‌ها و توانایی‌هایتان را شرح دهید.

نکتۀ مهم دیگر اینکه پیش از انجام مصاحبه دربارۀ سؤال‌هایی فکر کنید که احتمال دارد مجبور شوید هنگام مصاحبۀ آنلاین تحصیلی به آن‌ها جواب دهید. این موضوع شما را حین مصاحبه آماده‌تر نشان و مصاحبه‌کننده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال، دربارۀ فرصت‌های تبادل بین‌المللی دانشگاه یا هر موضوع احتمالی دیگر می‌توانید سؤال کنید که حین تحقیق دربارۀ دانشگاه برایتان پیش‌ آمده باشد. ناگفته نماند در جلسه‌های مصاحبۀ آنلاین احتمال دارد همه‌چیز مطابق میلتان پیش نرود. ممکن است استرس داشته باشید یا حتی سکسکه‌تان بگیرد. اگر اتفاقی از این دست برایتان رخ داد، وحشت نکنید و بکوشید به‌سادگی مشکل را رفع کنید و پیش بروید.

اعزام دانشجو

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­‌های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­‌شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر با داشتن مشاوران باتجربه در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­‌کند. این مجموعه که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است، تجربۀ سال­‌ها مشاوره برای تحصیل در دانشگاه­‌های داخل کشور را دارد و اکنون نیز در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا فعالیت می‌کند.

اشتباهات رایج در نوشتن رزومه

متقاضیان و دانشجویانی که به کار و تحصیل در کانادا یا کشورهای دیگر علاقه دارند، برای اینکه سابقۀ کار و تحصیلشان را به دانشگاه یا کارفرما نشان دهند، نیاز مبرمی به رزومه دارند. نوشتن رزومه، چه رزومۀ تحصیلی (CV) باشد یا رزومۀ کاری، تأثیر چشمگیری در آیندۀ شغلی و تحصیلی افرادی دارد که قصد دارند در کشورهای خارجی مشغول به کار یا تحصیل شوند. اگر تا به‌حال رزومه‌های زیادی فرستاده‌اید و هنوز منتظر پاسخ هستید، شاید بهتر است در نوع نوشتن رزومه‌تان بازنگری کنید. اشتباه‌های رایجی در نوشتن رزومه وجود دارد که در ابتدا ممکن است مهم به‌نظر نرسند؛ اما در نهایت بر بخت متقاضی برای یافتن شغل مدنظر یا گرفتن پذیرش تأثیرگذار است. در این مقاله، تعدادی از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه ازنظر کارفرمایان را توضیح می‌دهیم تا با اصلاح آن‌ها، بتوانید رزومه‌ای مؤثر و حرفه‌ای بنویسید.

غلط املایی یا دستوری

غلط‌های املایی و دستوری یکی از اشتباهات رایج و مهمی است که در نوشتن رزومه اتفاق می‌افتد. برای اینکه این نوع اشتباه را اصلاح کنید پیشنهاد می‌شود بعد از چاپ رزومه‌تان آن را به‌دقت بخوانید و در صورت نیاز از متخصصان زبان کشور مقصد کمک بگیرید. اشتباه‌های املایی و دستوری در نسخه‌های چاپی معمولاً راحت‌تر تشخیص داده می‌شود. همچنین، برای اصلاح اشتباه‌هایی ازاین‌دست از ابزارهای بررسی نوشته‌ها مانند گرامرلی (Grammarly) می‌توانید استفاده کنید.

مبالغه دربارۀ واقعیت‌ها

یکی دیگر از اشتباه‌های رایجی که در نوشتن رزومه دیده می‌شود، دروغ‌گفتن و مبالغه‌کردن دربارۀ مهارت‌ها است. در زمان نوشتن رزومه، ذکر کردن توانایی کار با ابزارهایی مانند مایکروسافت اکسل در بخش مهارت‌های تخصصی احتمالاً ایدۀ هوشمندانه‌ای باشد؛ ولی وقتی از شما درخواست کار با ابزار را داشته باشند و شما از انجام آن ناتوان باشید، ممکن است به‌دردسر بیفتید. داشتن اعتماد‌به‌نفس و صحبت دربارۀ مهارت‌هایتان یک امتیاز مثبت برای شماست؛ اما به‌هیچ‌وجه دروغ نگویید و دربارۀ مهارت‌هایتان مبالغه نکنید. واقع‌بین باشید و به مهارت‌هایی اشاره کنید که می‌دانید یا قصد دارید آن‌ها را یاد بگیرید. فراموش نکنید همیشه فرصت برای یاد گرفتن مهارت‌های جدید وجود دارد و برای بهتر به‌نظر‌رسیدن رزومه، نیازی نیست که دربارۀ مهارت‌هایتان دروغ بگویید؛ بیشتر از هرچیزی تمرکزتان را روی مصاحبه بگذارید تا بتوانید به‌بهترین شکل ممکن تمام دانشتان را نمایش دهید.

فرمت اشتباه

از اولین نکته‌هایی که توجه کارفرمایان را به‌سرعت جلب می‌کند، فرمت اشتباه و نامناسب رزومه است. این موضوع به احتمال خیلی زیاد بر وجهۀ شما در ذهن کارفرما تأثیر منفی می‌گذارد. انتخاب بهترین فرمت برای رزومه‌ و اصلاح و ویرایش غلط‌های املایی و نگارشی و اجتناب از فونت‌های عجیب نکته‌های مهمی هستند که باید به‌ آن‌ها توجه داشته باشید. با فرمت نامناسب رزومه ممکن است نتوانید در چند جملۀ ابتدایی خودتان را به‌خوبی معرفی کنید و این موضوع باعث می‌شود تا کارفرما حتی از خواندن رزومه‌تان دست بکشد.

پروفایل شخصی کلیشه‌ای

کلیشه‌ای بودن پروفایل و مشخصات شخصی‌ این موضوع را به‌ذهن کارفرما متبادر می‌کند که ایده‌های شما از جذابیت زیادی برخوردار نیست. نمی‌توانید تصور کنید چه تعدادی از افراد در رزومه‌شان از واژه‌های «باپشتکار و باانگیزه و توانمند در انجام کار مستقل و گروهی» استفاده می‌کنند. این ویژگی‌ها بسیار عالی و مهم‌اند؛ اما کارفرمایان می‌خواهند دربارۀ این ویژگی‌هایتان توضیح بیشتری بدهید. برای مثال، بگویید چطور این ویژگی‌ها و مهارت‌ها را کسب کرده‌اید و آن‌ها با فرصت شغلی مدنظرتان چه ارتباطی دارند. نوشتن بیوگرافی کوتاه و شخصی در ابتدای رزومه می‌تواند نشان‌دهندۀ شخصیت، معیارهای اخلاقی، ارزش‌ها و انگیزه‌تان باشد.

تمرکزنکردن روی دستاوردها

هنگام نوشتن رزومه، ممکن است روی وظایفتان در سِمَت‌های مختلف تمرکز کنید و از دستاوردهایتان غافل شوید. این نیز یکی دیگر از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه است. مهم است دربارۀ سِمَت‌های قبلی‌تان صحبت کنید؛ اما روی دستاوردهایتان از کار در سِمَت‌های مختلف تمرکز کنید و بگویید چه ارزش‌هایی به محیط کاری جدید می‌توانید اضافه کنید.

نوشتن رزومۀ طولانی

هنگام نوشتن رزومه، به‌ویژه رزومۀ کاری، از توضیح طولانی بپرهیزید. به‌یاد بسپارید تعداد متقاضیان کار یا تحصیل در سازمان و مؤسسۀ مدنظرتان احتمالاً بسیار زیاد است و هیچ‌کس نمی‌خواهد دربارۀ مهارت‌هایتان یک کتاب بخواند. سعی کنید رزومۀ کاری‌تان حداکثر یک صفحه باشد یا اگر گنجاندن تمام رزومه در یک صفحه ممکن نیست، نکات مهم را در صفحۀ اول رزومه ذکر کنید.

اطلاعات تماس اشتباه

غلط نوشتن اطلاعات تماس از دیگر اشتباهات رایج در نوشتن رزومه به‌شمار می‌آید و در آیندۀ کاری‌تان ممکن است تأثیر منفی بگذارد. گاهی اوقات متقاضیان بامهارت به‌دلیل نوشتن اطلاعات تماس اشتباه، فرصت کار در شغل مدنظرشان را از دست می‌دهند. ازآنجاکه بیشتر افراد به محتوای اصلی رزومه دقت می‌کنند، ممکن است به جزئیات کوچک توجه کافی نکنند.

مرتبط‌نبودن رزومه با نقش یا سمت مدنظر

به‌جای نوشتن رزومۀ عمومی مبهم برای تعداد زیادی از کارفرمایان، رزومه‌هایی خاص و مرتبط با سِمَت‌های مدنظرتان بنویسید. نوشتن رزومۀ مرتبط نشان می‌دهد دربارۀ سازمانی که می‌خواهید به آن وارد شوید، تحقیق کرده‌اید و این موضوع تأثیری مثبت بر وجهه‌تان خواهد گذاشت. مهم است شرح وظایف را به‌دقت بخوانید و در رزومه‌تان به واژه‌ها و عبارت‌های اصلی آن اشاره کنید.

نوشتن نام معرف‌ها

این موضوع همیشه اشتباه نیست؛ اما بهتر است تا وقتی از شما خواسته نشده، دربارۀ معرف‌هایتان در رزومه چیزی ننویسید؛ چراکه در گام‌های بعدی استخدام، معمولاً به این مرحله خواهید رسید. معرف‌ها در رزومه فقط یک نام هستند و ممکن است تأثیری بر روند گزینش نگذارند؛ ولی بعداً از متقاضیان موفق درخواست می‌شود که دربارۀ معرف‌هایشان صحبت کنند.

ذکرنکردن سرگرمی‌ها و علاقه‌های شخصی

مهم است تعداد زیادی از سرگرمی‌ها و علایقتان را در رزومه نام نبرید؛ اما ذکر تعداد اندکی از سرگرمی‌ها در نشان‌دادن شخصیت و ارزش‌ها و مهارت‌هایتان می‌تواند مفید باشد. به کارهایی فکر کنید که برای انجامشان شوق دارید و تصور می‌کنید رزومه‌تان را بهبود می‌بخشد. سرگرمی‌ها نشان‌دهندۀ توانایی کار گروهی، رهبری، مدیریت زمان، مهارت‌های ارتباطی و تعهد هستند.

استفاده از آدرس ایمیل نامناسب

یکی دیگر از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه که تأثیر منفی زیادی می‌گذارد، استفاده از آدرس ایمیل نامناسب است. نوشتن آدرس ایمیل مناسب در اطلاعات تماس می‌تواند تأثیری فوری و مثبت بگذارد و شما را به‌عنوان فردی حرفه‌ای به بررسی‌کنندۀ رزومه معرفی کند؛ اما استفاده از آدرس ایمیل نامناسب بسیار غیرحرفه‌ای است و تمام درخواستتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. فرقی ندارد رزومه‌تان چقدر قوی و متناسب با شغل مدنظرتان است، اگر آدرس و اطلاعات تماس مناسبی نداشته باشید، ممکن است فرایند استخدام و پذیرشتان را به‌خطر بیندازید.

اعزام دانشجو

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­‌های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­‌شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر با داشتن مشاوران باتجربه در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­‌کند. این مجموعه که از سال 1382 کارش خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است، تجربۀ سال­‌ها مشاوره برای تحصیل در دانشگاه­‌های داخل کشور را دارد و اکنون نیز در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا فعالیت می‌کند.

دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا

دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا در شهر بارسلون اسپانیا را با نام «بارسلوناتِک» نیز می‌شناسند. دانشگاه دولتی ایالت کاتالان به‌اختصار با حروف UPC نوشته می‌شود. دانشگا پلی‌تکنیک کاتالونیا بزرگ‌ترین دانشگاه مهندسی این ایالت در اسپانیاست که اولویت علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا به‌حساب می‌آید. این دانشگاه همچنین رشته‌های متعددی مثل ریاضیات و معماری را ارائه می‌دهد و از نظر رتبه‌بندی در جایگاه مطلوبی قرار دارد. اگر برای مهاجرت تحصیلی به اسپانیا رویاپردازی می‌کنید و قصد دارید در یکی از بهترین دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود. در‌ ادامه این مطلب، اطلاعات تکمیلی دربارۀ دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا ارائه شده است.

رتبۀ دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا

جایگاه دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا در وبگاه‌های مختلف رتبه‌بندی نظیر QS و تایمز و Shanghai به‌شرح زیر است:QS: رتبه ۳۱۴ جهانی. تایمز: رتبه ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهانی. Shanghai: رتبه ۷۰۱ تا ۸۰۰ جهانی

علاوه‌براین، دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا در علوم مختلف رشته‌های تحصیلی گوناگونی را برای دانشجویان بین‌المللی و بومی ارائه می‌دهد و از این منظر توانسته رتبه‌های درخورتوجهی را از دید وبگاه تایمز از آن خود کند:

  • هنر و علوم انسانی: رتبۀ ۴۰۱
  • بهداشت: رتبۀ ۴۰۱ تا ۵۰۰
  • مهندسی و فناوری: رتبۀ ۲۵۱ تا ۳۰۰
  • علوم زیستی: رتبۀ ۳۰۱ تا ۴۰۰
  • علوم فیزیکی: رتبۀ ۴۰۱ تا ۵۰۰
  • اقتصاد و کسب‌وکار: رتبۀ ۳۰۱ تا ۴۰۰
  • علوم کامپیوتری: رتبۀ ۲۵۱ تا ۳۰۰
دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا
دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا

مراکز آموزشی دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا

مراکز آموزشی (School) دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا عبارت‌اند از: مرکز مهندسی، مرکز مهندسی کشاورزی، مرکز ساخت و تولید، مرکز مهندسی عمران، مرکز مهندسی صنایع، مرکز انفورماتیک، مرکز علوم دریایی، مرکز مهندسی ارتباطات ازراه‌دور، مرکز مهندسی هوافضا و مهندسی ارتباطات ازراه‌دور، ریاضیات و آمار، مرکز مهندسی صنایع و مهندسی هوافضا، مرکز نورشناسی و بینایی‌سنجی، مرکز معماری و مرکز آموزش عالی میان‌رشته‌ای.

دپارتمان‌های دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا

دپارتمان‌های موجود در دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا ازاین‌قرارند: دپارتمان زیست‌فناوری و مهندسی کشاورزی، دپارتمان طراحی معماری، دپارتمان فناوری معماری، دپارتمان مهندسی شیمی، دپارتمان مهندسی محیط‌زیست و مهندسی عمران، دپارتمان معماری کامپیوتر، دپارتمان مهندسی برق، دپارتمان مهندسی الکترونیک، دپارتمان مکانیک سیالات، دپارتمان مهندسی طراحی و گرافیک، دپارتمان تاریخ و تئوری معماری و روش‌های ارتباطی، دپارتمان مدیریت، دپارتمان مهندسی و علوم مواد، دپارتمان ریاضیات، دپارتمان مهندسی مکانیک، دپارتمان مهندسی صنایع، مهندسی ICT و علوم دریایی، دپارتمان مهندسی و علوم دریایی، دپارتمان مهندسی شبکه، دپارتمان نورشناسی و بینایی‌سنجی، دپارتمان فیزیک، دپارتمان مهندسی پروژه و ساخت، دپارتمان مهندسی سیستم‌های اطلاعاتی و خدمات، دپارتمان تحقیقات پژوهشی و آمار، دپارتمان مهندسی مواد و قدرت و دپارتمان برنامه‌ریزی شهری.

زمینه‌های تحصیلی دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا

براساس وبگاه رتبه‌بندی تایمز، زمینه‌های تحصیلی موجود در دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا بدین‌شرح‌اند:

  • علوم اجتماعی و ارتباطات و رسانه
  • هنر و علوم انسانی،هنر و طراحی و هنرهای نمایشی
  • معماری
  • علوم کامپیوتری
  • علوم فیزیکی زمین‌شناسی، علوم دریایی، علوم زمین و محیط‌زیست
  • ریاضیات و آمار
  • فیزیک و نجوم
  • شیمی
  • بهداشت
  • اقتصاد کسب‌وکار و مدیریت
  • علوم زیستی کشاورزی و جنگلداری
  • فناوری و مهندسی شیمی
  • مهندسی عمومی
  • مهندسی مکانیک و هوافضا
  • مهندسی عمران
  • مهندسی برق و مهندسی الکترونیک

اعزام دانشجو به اسپانیا

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­کند.

تحصیل فیزیک در دانشگاه‌های فرانسه

رشتۀ فیزیک در تمامی شاخه‌ها و زیرشاخه‌هایش به مطالعۀ کهکشان‌ها و ذرات ریزاتمی می‌پردازد؛ به‌همین‌خاطر، این علم پایۀ بسیاری از دیگر علوم را مانند شیمی و نجوم محسوب می‌شود. فیزیک‌دانان در پی یافتن پاسخ به پرسش‌هایی هستند تا از طریق آن‌ها مفاهیم مهم جهان را صورت‌بندی کنند و به‌دلیل قدرت تحلیل، در بسیاری از صنایع و مشاغل می‌توانند فعالیت کنند. فرصت‌های شغلی بسیاری در دسترس فارغ‌التحصیلان این رشته قرار دارد که می‌توان به فعالیت در آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی، پردیس دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های فضایی و روزنامه و مجله‌ها اشاره کرد. ناگفته نماند درآمد متخصصان فیزیک نیز به‌دلیل مهارت و تخصصشان به رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتر نزدیک است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، می‌خواهیم پنج دانشگاه برتر برای تحصیل فیزیک در فرانسه را معرفی کنیم.

دانشگاه PSL

دانشگاه PSL یا دانشگاه علوم و ادبیات پاریس (Paris Sciences et Lettres University) را به‌عنوان برترین دانشگاه برای تحصیل فیزیک در فرانسه می‌شناسند. در حال‌حاضر در این دانشگاه بیش از ۱۷هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند و رشته‌های متنوع دیگری در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند که برخی از این رشته‌ها عبارت‌اند از‌: تجزیه‌وتحلیل و سیاست‌گذاری در اقتصاد، مدیریت ریسک و حسابرسی بین‌الملل، توسعه و سیاست‌گذاری عمومی، تحلیل کمّی اقتصادی، اقتصاد دیجیتال، پژوهش در امورمالی، بازارمالی، کسب‌وکارهای بین‌الملل،‌ کلان‌داده و اقتصاد دیجیتال، شیمی و علوم زیستی، علوم شناختی، زیست‌شناسی و نوروساینس.

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک

دومین دانشگاه برتر برای تحصیل فیزیک در فرانسه دانشگاه اکول پلی‌تکنیک است که در سال ۱۷۹۴ و در کوران انقلاب فرانسه فعالیتش را شروع کرد. از‌جمله فارغ‌التحصیلان دانشگاه اکول پلی‌تکنیک می‌توان به سه برندۀ جایزۀ نوبل و سه رئیس‌جمهور فرانسه اشاره کرد. در‌حال‌حاضر، بیش از ۳‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دپارتمان‌های دانشگاه اکول پلی‌تکنیک عبارت‌اند از: دپارتمان زیست‌شناسی، دپارتمان شیمی، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان علوم انسانی و علوم اجتماعی، دپارتمان علوم کامپیوتر، دپارتمان زبان، دپارتمان ریاضیات محض، دپارتمان ریاضیات کاربردی، دپارتمان مکانیک، ‌دپارتمان فیزیک و دپارتمان مدیریت. برخی از زمینه‌های تحصیلی در این دانشگاه از‌این‌قرارند: اقتصاد، کسب‌وکار، زبان و زبان‌شناسی، تاریخ، فلسفه، مهندسی، فیزیک و نجوم، شیمی، ریاضیات و آمار، زمین‌شناسی، ‌آموزش، علوم کامپیوتر و علوم زیست‌شناسی.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن (Sorbonne Université) سومین دانشگاه برتر برای تحصیل فیزیک در فرانسه است. این دانشگاه سال ۱۲۵۷م به‌عنوان کالج سوربن تأسیس شد و درحال‌حاضر، بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه سوربن بدین‌شرح‌اند: تاریخ هنر و باستان‌شناسی، ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان و ادبیات خارجی، زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، موسیقی‌شناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، علوم آموزش، زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضیات، فیزیک، علوم زمین، محیط‌زیست، تاریخ و جغرافیا.

دانشگاه پاریس ساکلی

دانشگاه پاریس ساکلی یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فیزیک در فرانسه است. این دانشگاه سال ۲۰۱۹ جانشین دانشگاه پاریس ساد (Université Paris-Sud) شد که خود یکی از جانشینان دانشگاه پاریس بود و تاریخ تأسیسش به سال ۱۹۷۱ باز می‌گردد. هم‌اکنون، دانشگاه پاریس ساکلی از بیش از ۶۰هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند و برخی از رشته‌های ارائه‌شده در آن از‌این‌قرارند: زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، بوم‌شناسی، محیط‌زیست، سیستم‌های تغذیه و کشاورزی و منابع غذایی، شیمی، علوم کامپیوتری، علوم انسانی، علوم زیستی و بهداشت، ریاضی، فیزیک، بهداشت عمومی، علوم سیاسی، علوم ورزشی، حقوق، اقتصاد و مدیریت، آموزش، زمین‌شناسی، محیط‌زیست، علوم دارویی و بهداشت.

دانشگاه گرونوبل آلپ

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فیزیک در فرانسه دانشگاه گرونوبل است. این دانشگاه سال ۱۳۳۹م در شهر گرونوبل فرانسه بنیان نهاده شد و امروزه، با میزبانی از ۶۰هزار نفر دانشجو و ۳هزار نفر پژوهشگر، سومین دانشگاه بزرگ فرانسه محسوب می‌شود. دپارتمان‌های دانشگاه گرونوبل آلپ بدین‌شرح‌اند: دپارتمان شیمی و زیست‌شناسی، دپارتمان علوم کامپیوتر و ریاضی، دپارتمان علم و فناوری، دپارتمان علوم پایه، دپارتمان زبان‌های خارجی، دپارتمان آموزش و دپارتمان تربیت‌بدنی. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه عبارت‌اند از: علوم شناختی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، ژئوفیزیک، مهندسی برق، مهندسی پزشکی، علوم مواد، الکتروشیمی، ریاضی، نانوشیمی، نانوفیزیک، نورشناسی و مدیریت.

اعزام دانشجو به فرانسه

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­‌کند.

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در فرانسه

فرانسه دومین کشور محبوب دانشجویان بین‌المللی بعد از انگلستان برای تحصیل در اروپا محسوب می‌شود. اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر و اقدام برای دریافت ویزا مراحل ورود به دانشگاه‌ جهت تحصیل در فرانسه هستند. در این مقاله کشور فرانسه، زبان فرانسه، هزینه تحصیل در فرانسه، کار دانشجویی و شرایط و هزینه زندگی در فرانسه بررسی می‌شوند.

مزایای تحصیل در فرانسه
مزایای تحصیل در فرانسه

درباره فرانسه

بعد از روسیه، فرانسه با حدود 644000 کیلومتر مربع وسعت، البته با در نظر گرفتن ضمائم، دومین کشور اروپایی است. فرانسه با کشورهای آلمان، بلژیک و لوکزامبورگ در شمال شرقی، سوییس و ایتالیا در جنوب شرقی و اسپانیا در جنوب غربی مرز مشترک دارد. در شمال غربی فرانسه، انگلستان قرار دارد که از طریق کانال مانش از یکدیگر جدا می‌شوند. فرانسه به دلیل داشتن چندین فرودگاه بزرگ، بندرهای متعدد و راه‌آهن گسترده که فرانسه را به کشورهای متعددی متصل می‌کند، به دروازه اروپا شهرت دارد.

لذت بردن از غذا اهمیت زیادی برای فرانسوی‌ها دارد. به طور معمول خانواده‌ها وعده‌های اصلی را کنار هم میل می‌کنند. هر وعده‌ 3 تا 4 مرحله را شامل می‌شود که یکی از آنها صرف پنیر پیش از دسر است. نان تازه و نوشیدنی اجزای اصلی وعده‌های غذایی به حساب می‌آیند. مرغ با سس مخصوص و حلزون سرخ‌شده در کره محبوب‌ترین غذا برای هر فرانسوی است. فرانسویان بسیار مؤدب و رسمی رفتار می‌کنند و مثل غذا خوردن، اهمیت زیادی به پوشش خود می‌دهند.

چند نکته جالب که باید در مورد فرانسه بدانید:

  • %۸۵ ساکنان فرانسه کاتولیک هستند.
  • پس از فرانسوی، انگلیسی بیشترین گویشور را در فرانسه دارد.
  • بیش از ۴۰۰ گونه پنیر در فرانسه تولید می‌شوند که هرکدام نیز انوع مختلفی دارند.

زبان فرانسه

فرانسوی یک زبان رومی از شاخه‌های زبان هندواروپایی است که به عنوان زبان مادری تقریباً 80 میلیون نفر شناخته می‌شود. اما بیش از 275 میلیون نفر به این زبان صحبت می‌کنند. فرانسوی از زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد است. سازمان‌های متعدد بین‌المللی از جمله اتحادیه‌ اروپا از زبان فرانسوی به عنوان زبان کاری استفاده می‌کنند. علمی و دانشگاهی بودن این زبان، آن را در کنار زبان انگلیسی به مهم‌ترین زبان دیپلماتیک تبدیل کرده است. زبان فرانسوی در 57 کشور و قلمرو استفاده می‌شود اما بیشتر کسانی که فرانسوی حرف می‌زنند در خود کشور فرانسه زندگی می‌کنند.

هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه
هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه

هزینه‌ تحصیل در فرانسه

شهریه دانشگاه‌های فرانسه

دانشگاه‌های دولتی هزینه‌ای بابت شهریه دریافت نمی‌کنند. اما تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی سالانه بین 3000 تا 20000 یورو هزینه برمی‌دارند. هرچند این مبلغ بسته به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متغیر است.

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

زندگی دانشجویی در فرانسه به طور متوسط حدود 800-700 یورو هزینه برمی‌دارد. با توجه به بالا بودن هزینه مسکن در فرانسه دانشجویان برای اسکان چند گزینه دارند:

· خوابگاه: اقامت در خوابگاه مبلغی بین 150 تا 600 یورو در ماه هزینه دارد که شامل هزینه‌های آب، برق و اینترنت هم می‌شود. اتاق‌های خوابگاه، شخصی یا اشتراکی هستند. حدود 13% دانشجویان بین‌المللی در خوابگاه زندگی می‌کنند.

· آپارتمان: برای اجاره آپارتمان در فرانسه ماهانه 500 تا 700 یورو نیاز دارید. در شهرهای کوچک‌تر فرانسه می‌توانید با مبلغی حدود 300 یورو در ماه، آپارتمانی کوچک اجاره کنید. هزینه آب، برق و اینترنت برای یک نفر حدود 130 یورو در ماه است. برای زندگی با همسر یا فرزندان خود نیاز به اجاره آپارتمانی بزرگ‌تر دارید که بابت آن باید هزینه‌ای حدود 700 تا 1000 یورو پرداخت کنید. معمولاً در مرکز شهر اجاره آپارتمان گران‌تر است. برای یک خانواده هزینه آب، برق و اینترنت در فرانسه حدود 200 یورو در ماه خواهد بود.

· خانواده میزبان (Host Family): برای زندگی در کنار خانواده‌های میزبان به 200 تا 800 یورو نیاز دارید. در این صورت حداقل یک وعده غذایی در روز از خانواده میزبان دریافت خواهید کرد. در شهری مثل بوردو هزینه زندگی با خانواده‌ میزبان مبلغی حدود 400 تا 600 یورو در ماه است.

اجازه کار حین تحصیل در فرانسه

هر دانشجو در فرانسه فارغ از ملیت و مقطع تحصیلی، پس از ثبت‌نام در یک مؤسسه آموزشی و با داشتن اجازه‌ اقامت دانشجویی یا carte de séjour d’étudiant اجازه کار حین تحصیل را خواهد داشت. شهروندان اتحادیه اروپا نیازی به اجازه اقامت ندارند. مدارس کسب و کار و دیگر مؤسسات آموزش عالی و بسیاری از مدارس زبان، مؤسسات آموزشی معتبر فرانسه به حساب می‌آیند. دانشجویان کالج‌های زبان فرانسوی در صورتی می‌توانند حین تحصیل مشغول به کار شوند که حداقل 20 ساعت در هفته کلاس داشته باشند.

اگر می‌خواهید به کار پاره‌وقت دانشجویی مشغول شوید، نیازی به دریافت «اجازه موقت اشتغال به کار» یا Autorisation Provisoire de Travail نخواهید داشت.

کار دانشجویی در فرانسه
کار دانشجویی در فرانسه

انواع کار دانشجویی در فرانسه

دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌ها یا شرکت‌ها مشغول به کار شوند. دستیاری آموزشی و دستیاری پژوهشی اساتید، پذیرش و استقبال از دانشجویان تازه وارد در آغاز سال تحصیلی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، کمک به دانشجویان ناتوان جسمی و ... کارهایی هستند که در دانشگاه می‌توانید انجام دهید. بیرون از دانشگاه، کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها، نگهداری از کودکان و ... شغل‌های متنوعی هستند که دانشجویان می‌توانند انجام دهند. داشتن دانش زبان انگلیسی به پیدا کردن شغل برای دانشجویان بین‌المللی کمک خواهد کرد اما اغلب آشنایی با زبان فرانسوی لازم است. سایت‌های کاریابی مثل www.glassdoor.com می‌توانند راهگشا باشند.

میزان مجاز کار حین تحصیل در فرانسه

طبق قانون فرانسه دانشجویان غیرفرانسوی حداکثر تا 964 ساعت در سال اجازه کار دارند؛ زمانی معادل 60% زمان عادی کار تمام‌وقت در فرانسه. در طول ترم دانشجویان به صورت نیمه‌وقت (حداکثر حدود 20 ساعت در هفته) و در تعطیلات به صورت تمام‌وقت اجازه‌ کار خواهند داشت.

حداقل حقوق کار دانشجویی در فرانسه

قوانین فرانسه در سال 2019 میزان حداقل دستمزد که در اصطلاح به آن SMIC (Salaire Minimum Interprofessionnel de Croissance) می‌گویند، برای یک ساعت کار مفید را حدود 10 یورو ناخالص تعیین کرده است. این مبلغ پس از کسر مالیات (کسری‌های اجباری تأمین اجتماعی که تقریباً 20% دستمزد است) به 8 یورو خالص می‌رسد. بنابراین حداقل دستمزد (پیش از کسر مالیات) برای کار تمام وقت (35 ساعت در هفته) 1521 یورو و کار نیمه‌وقت (20 ساعت در هفته) حدود 870 یورو در ماه خواهد بود.

اعزام دانشجو به فرانسه

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­کند.

پذیرش دانشگاه‌های کانادا با نمره‌ی آیلتس 6

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا

کانادا یکی از پنج کشور مهم برای دانشجویان بین‌المللی و از مقاصد مهاجرپذیر برتر انگلیسی‌زبان برای تحصیل در خارج از کشور است. دانشجویانی که در کشورهای غیرانگلیسی‌زبان زندگی می‌کنند و قصد تحصیل در کانادا به زبان انگلیسی را دارند، باید مدارک احراز تسلط خود به زبان انگلیسی را به دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا ارائه کنند. یکی از مدارک معتبر بین‌المللی زبان انگلیسی، نتیجۀ آزمون آیلتس (IELTS) است. مؤسسه‌های آموزشی مختلف نمره‌های آیلتس متفاوتی می‌پذیرند. بیشترِ دانشگاه‌های کانادایی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نمره‌های ۶.۵ و ۷ آیلتس را می‌پذیرند؛ اما در میان آن‌ها، دانشگاه‌هایی وجود دارند که در بعضی از دوره‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی، نمرۀ ۶ این آزمون را می‌پذیرند. در این مطلب، تعدادی از دانشگاه‌های کانادا که آیلتس ۶ را می‌پذیرند، به شما معرفی می‌کنیم.


توجه کنید که ممکن است دانشگاه‌های معرفی‌شده در این مطلب فقط در بعضی از دوره‌ها این نمره را بپذیرند. همچنین، احتمال دارد که برای برنامۀ مهاجرتی مدنظرتان، به نمره‌های عالی‌تری نیاز داشته باشید؛ بنابراین پیش از تصمیم‌گیری، حتماً وب‌سایت دانشگاه و وضعیت برنامۀ مهاجرتی دلخواهتان را به‌دقت بررسی کنید.

دانشگاه‌های کانادا که آیلتس ۶ را در مقطع کارشناسی ارشد می‌پذیرند

دانشگاه‌های کانادا دوره‌های متفاوتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان ارائه می‌دهند. دانشجویان بین‌المللی معمولاً کشور کانادا را برای تحصیل در دورۀ کارشناسی ارشد انتخاب می‌کنند؛ چرا‌که دوره‌های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کانادا، ارزشمندتر و ارزان‌تر از دوره‌های تحصیلی دیگر در این کشور هستند. درادامه، پنج دانشگاه کانادایی را به شما معرفی می‌کنیم که در دوره‌های کارشناسی ارشد، نمرۀ آیلتس ۶ را می‌پذیرند.

دانشگاه چارلز استوارت

دانشگاه چارلز استوارت (Charles Stuart University) چندین پردیس در کشور استرالیا دارد. پردیس این دانشگاه در استان انتاریو از اولین پردیس‌های خارجی این دانشگاه در کشور کانادا است. دانشگاه چارلز استوارت یکی از معدود دانشگاه‌های کانادا محسوب می‌شود که نمرۀ ۶ آزمون آیلتس را می‌پذیرند. کالج موهاک و شرایدن، دانشگاه مک‌مستر، دانشگاه فلمینگ، دانشگاه رجینا، دانشگاه فریزر ولی و دانشگاه تامسون ریورز ازجمله مؤسسه‌های همکار دانشگاه چارلز استوارت انتاریو به‌شمار می‌روند.

تحصیل در دانشگاه کنکوردیا
تحصیل در دانشگاه کنکوردیا

دانشگاه کنکوردیا

دانشگاه کنکوردیا (Concordia University) یکی از بهترین دانشگاه‌های کانادا است. این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۱ که مؤسسۀ QS منتشر کرده، در رتبۀ چهارصدوهفتادوهفتم قرار گرفته است. افزون‌براین، مدرسۀ کسب‌وکار جان مولسون (John Molson Business School) یکی از دَه مدرسۀ کسب‌وکار برتر کانادا شناخته می‌شود. دانشگاه کنکوردیا برای بسیاری از دوره‌های تحصیلی، نمرۀ ۶ آیلتس با نمرۀ ۵.۵ در هر مهارت را می‌پذیرد.

دانشگاه فرلی دیکنسون

دانشگاه فرلی دیکنسون (Fairleigh Dickinson University) فرصت تحصیل در دانشگاهی آمریکایی واقع در کانادا را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. این دانشگاه خصوصی دو پردیس در نیویورک‌سیتی و نیوجرسی آمریکا و یک پردیس در ونکوور کانادا دارد. دانشگاه فرلی دیکنسون یکی دیگر از دانشگاه‌های کاناداست که نمرۀ آیلتس ۶ را قبول می‌کنند.

دانشگاه اچ‌ای‌سی مونترال

مدرسۀ کسب‌وکار اچ‌ای‌سی مونترال (HEC Montreal Business School) یکی از دانشکده‌های دانشگاه مونترال (University of Montreal) است. در رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۱ از دیدگاه مؤسسۀ QS، دانشگاه مونترال رتبۀ صدوهجدهم را ازآنِ خود کرده است. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های قدیمی‌ و ارزشمند کاناداست و در سال ۲۰۱۶، بهترین مدرسۀ کسب‌وکار این کشور در رشتۀ MBA شناخته شد. این دانشگاه خوش‌نام نیز در فهرست دانشگاه‌های کانادایی قرار می‌گیرد که آیلتس ۶ را می‌پذیرند.

دانشگاه کانادا وست
دانشگاه کانادا وست

دانشگاه کانادا وست

دانشگاه کانادا وست (University Canada West) دانشگاهی خصوصی واقع در استان بریتیش کلمبیا کانادا است. دیوید استرانگ، رئیس سابق دانشگاه ویکتوریا، این دانشگاه را تأسیس کرده است. دانشگاه کانادا وست دوره‌های متعددی در زمینه‌های کسب‌وکار، بازرگانی، ارتباطات، گردشگری، جغرافیا و اقتصاد به دانشجویان ارائه می‌کند. دانشگاه یادشده نیز در بعضی از دوره‌های مقطع کارشناسی ارشد نمرۀ ۶ آزمون آیلتس را می‌پذیرد.

به‌جز دانشگاه‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، دانشگاه‌ها و کالج‌های دیگری نیز می‌توانند در این فهرست قرار گیرند؛ ازجمله دانشگاه لتبریج، دانشگاه سنت‌ماری، دانشگاه ونکوور آیلند، دانشگاه نیپیسینگ، دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن، کالج دورهام، کالج نیاگارا، کالج لتبریج، کالج فلمینگ و کالج سنت‌کلر.


اعزام دانشجو به کانادا

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­‌های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­‌شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­‌ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­‌های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­‌کند.

هزینه زندگی در فرانسه

فرانسه یا به بیانی رسمی‌ جمهوری فرانسه، کشوری است در شمال غربی اروپا که از نظر تاریخی و فرهنگی از کشورهای غنی و مهم اروپای غربی است. فرانسه را می‌توان بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی در اروپا دانست و عنوان یکی از قطب‌های مهم در صنعت جهانی به‌حساب آورد. آب و هوای معتدل، طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری از جمله موزه‌ها و مراکز فرهنگی بی‌شمار از جمله جذابیت‌های کشور فرانسه است. از مزایای زندگی در فرانسه می‌توان به امکان بهره‌مندی از کمک هزینه مسکن، به‌ویژه برای دانشجویان و افراد شرکت‌کننده در دوره زبان فرانسوی در فرانسه اشاره کرد. اطلاعات لازم درباره‌ی هزینه زندگی در فرانسه یکی از الزاماتی است که باید پیش از سفر از آ‌ن‌ها مطلع شوید. در این مقاله به هزینههای زندگی در فرانسه شامل هزینه مسکن، حمل و نقل، خوراک و قبوض و اینترنت در چهار شهر بزرگ این کشور، پاریس، لیون، نیس و استراسبورگ پرداخت می‌شود. همچنین هزینه تحصیل در فرانسه و هزینه زندگی دانشجویی در این کشور را بررسی خواهیم کرد.

هزینه زندگی در فرانسه برای مسکن

هزینه مسکن در فرانسه تا حد زیادی به شهر و نوع مسکن بستگی دارد اما به طور متوسط برای اجاره آپارتمان در این کشور باید مبلغی بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه در نظر گرفت. در ادامه نگاهی به متوسط اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان در چهار شهر بزرگ فرانسه می‌اندازیم.

وضعیت مسکن پاریس، لیون،نیس،استراسبورگ، آپارتمان یک خوابه (مرکز شهر)۱۱۶۸.۶۷ یورو۶۵۱.۳۶ یورو۷۶۵.۵۹ یورو۵۸۲.۵۰ یوروآپارتمان یک خوابه (خارج از مرکزشهر)۸۲۳.۰۶ یورو۵۱۷.۶۲ یورو۵۹۸.۲۴ یورو۴۲۷.۶۷ یوروآپارتمان سه خوابه (مرکز شهر)۲۵۷۴.۰۴ یورو۱۳۰۱.۸۸ یورو۱۴۷۰ یورو۱۲۰۳.۳۳ یوروآپارتمان سه خوابه (خارج از مرکز شهر)۱۷۴۳.۵۰ یورو۹۲۳.۳۳ یورو۱۱۱۱.۱۱ یورو۸۳۸.۸۳ یورو

هزینه زندگی در فرانسه برای حمل و نقل

با توجه به قیمت، کیفیت، سرعت و خدمات سیستم راه آهن فرانسه، شاید بهترین راه برای مسافرت‌های بین‌شهری در فرانسه استفاده از قطار باشد. شما می‌توانید از قطارهای عادی (با سرعت پایین‌تر) و قطارهای سریع‌السیر TGV (ت.ژ.و) استفاده کنید. در ادامه به هزینه‌های مربوط به حمل و نقل در چهار شهر بزرگ فرانسه خواهیم پرداخت.

حمل و نقل پاریس،لیون،نیس،استراسبورگ بلیت یک طرفه (حمل و نقل درون‌شهری)۱.۹۰ یورو۱.۹۰ یورو۱.۵۰ یورو۱.۸۰ یوروبلیط یک‌ماهه۷۵ یورو۶۳.۱۰ یورو۳۰.۳۶۴۸.۷۰ یوروکرایه تاکسی (به ازای ۱ کیلومتر)۱.۳۰ یورو۱.۷۷ یورو۱.۸۰ یورو۲ یوروبنزین (۱ لیتر)۱.۵۷ یورو۱.۴۷ یورو۱.۴۴ یورو۱.۴۲ یورو

هزینه زندگی در فرانسه
هزینه زندگی در فرانسه


هزینه زندگی در فرانسه برای خوراک

هزینه خوراک در فرانسه بسته به عادات غذایی و شهر محل زندگی متفاوت است اما به طور متوسط هزینه مواد غذایی و رستوران در فرانسه برابر ۵۴۵ یورو در ماه است. در جدول زیر می‌توانید متوسط هزینه برخی مواد غذایی پرمصرف را در چهار شهر بزرگ فرانسه مشاهده کنید.

نوع خوراک پاریس لیون نیس و استراسبورگ: شیر (۱لیتر)۱.۱۶ یورو۱.۰۳ یورو۰.۹۴ یورو۰.۹۲ یورونان سفید۱.۴۸ یورو۱.۱۷ یورو۱.۲۷ یورو۱ یوروبرنج سفید (۱ کیلوگرم)۱.۶۰ یورو۱.۷۰ یورو۱.۶۳ یورو۱.۵۰ یوروسینه مرغ بدون استخوان (۱کیلوگرم)۱۲.۲۹ یورو۸.۸۶ یورو۱۰.۵۰ یورو۹ یوروگوشت گاو (۱ کیلوگرم)۱۸.۲۱ یورو۱۵.۴۰یورو۱۵ یورو۱۵.۵۰ یوروتخم مرغ (۱۲ عدد)۳.۲۴ یورو۲.۴۸ یورو۲.۸۲ یورو۲ یوروپنیر محلی (۱ کیلوگرم)۱۸.۳۹ یورو۱۵.۷۵یورو۱۳.۲۰ یورو۸ یورو

هزینه زندگی در فرانسه برای قبوض و اینترنت

هزینه اینترنت در فرانسه به طور متوسط ۲۹ یورو در ماه، هزینه برق ۴۳ یورو در ماه و هزینه گاز (برای سیستم گرمایشی و اجاق گاز) ۵۳ یورو در ماه است. در ادامه نگاهی به متوسط هزینه قبوض و اینترنت در چهار شهر بزرگ فرانسه میاندازیم.

قبوض و اینترنت به صورت ماهیانه پاریس،لیون،نیس،استراسبورگ:قبوض (آب، برق، گاز، سیستم سرمایشی) برای آپارتمان به مساحت ۸۲ مترمربع۱۶۹.۷۹ یورو۱۴۸.۴۵ یورو۱۳۱.۱۳ یورو۱۳۴.۰۴ یورواینترنت۲۷.۳۵ یورو۳۱.۱۵ یورو۲۴ یورو۲۶.۷۵ یورو

هزینه تحصیل در فرانسه

انتخاب فرانسه برای تحصیل به علت سیستم آموزشی باکیفیت، دانشگاه‌های برتر (در سطح جهانی) و هزینه مقرون به صرفه دانشگاه‌ها، تصمیم بسیار درستی است. هزینه تحصیل در فرانسه شامل شهریه دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویی است. شهریه دانشگاه‌ها در کشور فرانسه نسبتاً پایین بوده و در دانشگاه‌های دولتی ۲۷۷۰ یورو در سال (مقطع کارشناسی)، ۳۷۷۰ یورو در سال (مقطع کارشناسی ارشد) و ۳۸۰ یورو در سال (مقطع دکتری) و در دانشگاه‌های خصوصی مبلغ ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال است.

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه به طور متوسط برابر ۸۰۰-۶۰۰ یورو در ماه است که البته به شهر، نوع مسکن (خوابگاه، آپارتمان اشتراکی و زندگی با یک خانواده میزبان) و سبک زندگی فرد بستگی دارد. به طور کلی هزینه زندگی در شهرهای بزرگ، پرجمعیت و توریستی (مانند پاریس) بیشتر است.

اعزام دانشجو به فرانسه

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می‌شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال‌ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­‌کند.