پاورقی

نوشته هایی بر پای ورق دیگر نوشته ها

پاورقی

نوشته هایی بر پای ورق دیگر نوشته ها

توصیه‌نامه تحصیلی

تقریباً تمام دانشگاه‌های بین‌المللی کار، تجربه، ذکاوت و شخصیت دانشجویان را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند. برای همین منظور دانشجویان باید توصیه نامه (Recommendation Letter یا Letter of Recommendation) مدنظر دانشگاه مقصد را به‌بهترین نحو بنویسند و ارسال کنند. برخی دانشگاه‌ها قالب‌های آماده‌ای برای نوشتن توصیه نامه تحصیلی ارائه می‌دهند، اما این قالب‌ها چندان مشخص نمی‌کنند کمیته پذیرش روی چه موضوعاتی بیشتر تمرکز دارد و چگونه توصیه نامه تحصیلی را ارزش‌گذاری می‌کند. در این مقاله نکته‌هایی درباره نحوه نگارش توصیه نامه و موارد بیشتر مورد توجه کمیته پذیرش می‌پردازیم.

تفاوت توصیه نامه و معرفی نامه (Reference Letter)

معرفی نامه (Reference Letter یا Letter Of Reference) نیز موردی است که دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه مدنظر باید در کنار توصیه نامه به آن توجه کنند. دانشگاه‌ها یکی از این دو مدرک را می‌خواهند و برخی دانشجویان و دانشگاه‌ها تصور می‌کنند که این دو تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما در حقیقت این دو مورد یعنی توصیه نامه و معرفی نامه با یکدیگر متفاوت هستند.
  • توصیه نامه را دانشگاه برای دوره دانشگاهی مشخص درخواست می‌کند و گاهی مستقیماً توسط استاد یا کارفرما (بدون اینکه دانشجو آن را ببیند) به دانشگاه مقصد ارسال می‌شود. توصیه نامه شامل ۴۰۰-۳۰۰ واژه است و شخصیت، دستاوردها و توانایی‌های متقاضی را نشان دهد.
  • معرفی نامه مخاطب مشخصی ندارد و معمولاً توسط معرف، یعنی فردی که توصیه نامه را می‌نویسد به خود دانشجو داده می‌شود و دانشجو می‌تواند در آینده نیز از آن استفاده کند. معرفی نامه معمولاً با عبارت “To Whom it may Concern” یا “Dear Sir/Madam” شروع می‌شود.
با توجه به این توضیحات بیشتر دانشگاه‌ها از دانشجویان متقاضی توصیه‌نامه می‌خواهند. زیرا این مورد برای شرکت در یک دوره دانشگاهی مشخص ارسال می‌شود و در مورد دانشجوی متقاضی توضیحات موردنیاز را ارائه می‌دهد.
نکاتی در مورد نوشتن توصیه‌نامه تحصیلی

از چه کسی باید توصیه نامه تحصیلی درخواست کنید؟

پاسخ این پرسش به دوره مدنظر دانشجو بستگی دارد. دانشگاه‌ها گاهی صراحتاً توصیه نامه را از استادها یا کارفرماها تقاضا می‌کنند.
اگر قرار است توصیه‌نامه را استاد بنویسد، او باید بر مهارت‌ها و دستاوردهای دانشگاهی دانشجو تمرکز کند. اگر دانشگاه به توصیه‌نامه‌ای از طرف یک کارفرما نیاز دارد، نامه باید به توضیح مهارت‌های مرتبط با دوره مدنظر بپردازد.
انتخاب معرف در نوشتن توصیه‌نامه مهم‌ترین نکته‌ی این موضوع است. به‌دلیل این اهمیت بهتر است حداقل ۶ ماه از آشنایی دانشجو با معرف گذشته باشد تا او به شناخت نسبی و تقریباً کاملی از دانشجو رسیده باشد.
هرگز از این افراد تقاضای توصیه‌نامه نکنید:
  • کسی که شما را به‌اندازه‌ی نمی‌شناسد که بتواند سوابق دانشگاهی و کاری شما را تأیید کند.
  • کسی که امکان نوشتن توصیه نامه مطلوب را برای شما ندارد.
از استادی درخواست توصیه‌نامه کنید که از نزدیک با او همکاری‌های علمی و پژوهشی داشته‌اید و بیش از یک ترم تحصیلی در ارتباط بوده‌اید. اگر واقعاً می‌خواهید کمیته پذیرش را تحت تأثیر قرار دهید، از استادی استفاده کنید که در زمینه تخصصی دوره مدنظر شما تخصص دارد.
کارفرمای مناسب برای نوشتن توصیه‌نامه شخصی است که بتواند اطلاعات مربوط با دوره مورد نظر را کامل و به‌درستی ارائه دهد. برای مثال، اگر می‌خواهید برای پذیرش در یک دوره فنی-مهندسی اقدام کنید، نامه‌ی مدیر یک شرکت فنی، ارزش بیشتری از نامه کارفرمای شرکت خدمات مشتریان دارد.

ساختار توصیه نامه تحصیلی

توصیه‌نامه شکل و شمایل نامه‌های رسمی را دارد و بنابراین نباید دیدگاهی نوآورانه و خلاقانه به آن داشت. برای نگارش توصیه‌نامه باید به ساختار آن مقید باشید. بخش‌های اصلی و مهم توصیه‌نامه به شرح زیر است:
معرفی (Introduction): در این بخش، توصیه‌کننده (معرف) خود و ارتباطش با شما (استاد، کارفرما و…) و نیز نگرش کلی‌ خود نسبت به شما و مدت زمان آشنایی‌اش را بیان می‌کند.
محتوا (Content): در این بخش، معرف با ذکر پس‌زمینه تحصیلی، فعالیت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی مرتبط، استدلال می‌کند که چرا شما بهترین گزینه برای دوره مورد نظر هستید.
اختتام (Closing): در این بخش، معرف باید یک پایان‌بندی قوی اضافه کند که درخواست شما را ضمانت می‌کند و به دنبال آن عبارت پایانی استاندارد و نام و مشخصات تماس و امضا آورده شود.

ویژگی‌های توصیه‌نامه تأثیرگذار

۱- از معرف‌های خود بخواهید که دستاوردهای مختلف شما را بیان کنند.

اگر به چند توصیه‌نامه نیاز دارید، از معرف‌ها درخواست کنید نوشتن درباره جنبه‌های مختلف شخصیت، دستاوردها و قابلیت‌های علمی و تحصیلی شما هوشمندانه عمل کنند. برای مثال یک نامه می‌تواند بر قابلیت‌های پژوهشی متمرکز باشد و نامه‌ دیگر عملکرد کلاسی را مورد توجه قرار دهد.

۲- اطلاعات مرتبط را در اختیار معرف‌ها قرار دهید.

حتی اگر معرف شما را می‌شناسد، احتمالاً تمام نمرات و دستاوردهای شما را ثبت نکرده است. به همین دلیل بهتر است با در اختیار قرار دادن اطلاعات زیر، به آنها در نوشتن توصیه نامه کمک کنید:
  • ارائۀ CV یا رزومۀ تحصیلی
  • فهرستی از دستاوردهای تحصیلی و معدل (ها)
  • فهرستی از فعالیت‌های فوق برنامه و داوطلبانه
  • تاریخی که باید نامه را ارسال کنند

۳- توصیه نامه همیشه باید مثال‌هایی از آنچه انجام داده‌اید را در بر داشته باشد.

کسی که توصیه‌نامه را می‌نویسد نباید صرفاً مهارت‌های شما را فهرست کند، بلکه باید مثال‌هایی از چگونگی و زمان به کارگیری آنها را نیز ذکر کند. بیان اینکه شما مهارت‌های پژوهشی بالایی دارید، به تنهایی و بدون ذکر مثالی از یک پروژه پژوهشی که انجام داده‌اید، چندان مفید نخواهد بود.

۴- توصیه نامه باید پیشرفت و ارتقاء شما را نشان دهد.

از آنجایی که کمیته پذیرش در کار خود بسیار خبره هستند و هزاران درخواست را خوانده‌اند، نامه‌ای که تنها شما را ستایش می‌کند، غیرواقعی به نظرشان خواهد رسید. به همین دلیل بسیار مهم است که معرف شما درباره چگونگی پیشرفت شما با گذر زمان بنویسد. برای مثال شاید هنگامی که دوره کارشناسی را آغاز کرده‌اید، خجالتی بوده و در کلاس چندان فعال نبوده‌اید، اما پس از گذشت چند سال به تدریج به فردی سخنور تبدیل شده باشید.

۵- لحن نامه نباید زیاد رسمی باشد.

همانطور که گفته شد، توصیه نامه، نامه‌ای رسمی است، اما نباید رسمیت را با خشک و بی‌روح بودن اشتباه گرفت. کمیته‌های پذیرش، توصیه نامه هایی که در عین رسمی بودن شخصی هستند را می‌پسندند. به همین دلیل توصیه نامه باید درباره شما صحبت کند و از به کار بردن جملات کلیشه‌ای که درباره هر دانشجویی قابل بیان است خودداری کند.

نمونۀ توصیه نامۀ تحصیلی انگلیسی

در زیر چند نمونۀ توصیه نامۀ تحصیلی به زبان انگلیسی را مشاهده می‌کنید:



نمونۀ معرفی نامه انگلیسی

در زیر دو نمونۀ معرفی نامۀ تحصیلی انگلیسی را مشاهده می‌کنید:

اعزام دانشجو

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­‌های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می‌­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه‌­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­‌کند.


تحصیل رشته علوم مواد در کانادا

همان‌طور از عنوان رشته‌ی «علوم مواد» مشخص است،‌ مطالعه‌ و فعالیت در این رشته منتج به کشف و طراحی مواد جدیدی می‌شود که معمولاْ‌ ماهیت جامد دارند. این علم از برخی جنبه‌های شیمی و فیزیک و مهندسی استفاده می‌کند و یکی از زیرمجموعه‌های این علوم به‌شمار می‌آید. علوم موارد تلاش دارد تا مشکلات و مسائلی که به‌دلیل محدودیت مواد موجود و نحوۀ استفاده از آن‌ها وجود دارد را کنار بزند. پیشرفت در زمینۀ علوم مواد بدون‌شک می‌تواند آیندۀ فناوری را دچار دگرگونی‌های اساسی کند. تمرکز متخصصان علوم مواد بر تاریخچۀ تشکیل، ساختار، کاربرد و ویژگی‌های هرکدام از مواد است و که زمینۀ پژوهش هرکدام از فعالین از حوزه براساس این دسته‌بندی‌های مشخص می‌شود. علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا و به‌خصوص رشته‌ علوم مواد با مطالعه‌ی این مقاله به‌‌طور جامع با شرایط تحصیل علوم مواد در کانادا و دانشگاه‌های علوم مواد در کانادا آشنا خواهند شد.
تحصیل رشته علوم مواد در کانادا

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو به‌عنوان برترین دانشگاه علوم مواد در کانادا توانسته رتبه‌ی چهل‌وهشتم دانشگاه‌های برتر جهان را از آن خود کند. تأسیس این دانشگاه در شهر تورنتو به سال ۱۸۲۷ برمی‌گردد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس است. دانشکده‌های دانشگاه تورنتو از‌این‌قرارند: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. برای تحصیل مقطع کارشناسی علوم مواد در دانشگاه تورنتو باید سالانه ۶۲هزار دلار کانادا شهریه پرداخت کنید.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک‌گیل فعالیت خود را سال ۱۸۲۱ در شهر کبک استان مونترال آغاز کرد. دومین دانشگاه برتر برای تحصیل علوم مواد در کانادا و چهل‌و‌نهمین دانشگاه برتر دنیا رتبه‌هایی هستند که به دانشگاه مک‌گیل تعلق دارند. بیش از چهل‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه مک‌گیل به تحصیل مشغول‌اند. این دانشگاه از پنج دانشکدۀ بزرگ تشکیل شده است که عبارت‌اند از: هنر، علوم، پزشکی، مهندسی و مدیریت. تحصیل علوم مواد در دانشگاه مک‌گیل به پرداخت حدوداً ۴۵هزار دلار کانادا در سال نیاز دارد.

دانشگاه مک مستر

از دیگر دانشگاه‌های برتر علوم مواد در کانادا می‌توان به دانشگاه مک مستر اشاره کرد. دانشگاه به‌عنوان سومین دانشگاه معتبر کانادا در حوزه‌ی علوم مواد شناخته می‌شود و همین‌طور یکی از صد دانشگاه مطرح جهان در این رشته به‌شمار می‌رود. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ تأسیس شد و امروزه بالغ‌ بر سی‌هزار دانشجو در شش دانشکدۀ مهندسی، علوم بهداشتی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار به تحصیل مشغول‌اند. دانشگاه مک مستر از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌ی علوم مواد سالانه تقریباً ۳۵ هزار دلار کانادا دریافت می‌کند.
دانشگاه مک مستر کانادا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

رتبه چهارم دانشگاه برتر برای تحصیل علوم مواد در کانادا به دانشگاه بریتیش کلمبیا تعلق دارد. شروع فعالیت این دانشگاه در شهر ونکوور به سال ۱۹۰۸ برمی‌گردد و درحال‌حاضر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس و رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شایان ذکر است دانشگاه بریتیش کلمبیا برای تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی شهریه‌ای معادل ۴۰ هزار دلار کانادا درنظر گرفته است.

دانشگاه مونترال

پنجمین دانشگاه برتر کانادا در علوم مواد را باید دانشگاه مونترال درنظر بگیریم. این دانشگاه یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا است که در سال ۱۸۷۸ در مونترال استان کبک تأسیس شد. زبان تدریس در دانشگاه مونترال فرانسوی است و هم‌اکنون بیش از ۶۷هزار دانشجو در سیزده دانشکده و دو مدرسه به تحصیل مشغول هستند. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر و علوم، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، پزشکی، پرستاری و داروسازی. هزینۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه مونترال تقریباً ۲۴هزار دلار کاناداست.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا،‌واقع در شهر ادمونتون استان آلبرتا در سال ۱۹۰۸ تأسیس شده است. ششمین دانشگاه برتر برای تحصیل علوم مواد در کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان در این رشته رتبه‌های دانشگاه آلبرتا هستند. درحال‌حاضر ۳۹هزار دانشجو در پنج پردیس دانشگاه آلبرتا تحصیل می‌کنند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از‌‌: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی‌و‌مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی. تحصیل مقطع کارشناسی علوم مواد در دانشگاه آلبرتا سالانه تقریباْ ‌به ۳۰ هزار دلار کانادا نیاز دارد.
دانشگاه آلبرتا. کانادا

دانشگاه واترلو

هفتمین دانشگاه برتر برای تحصیل علوم مواد در کانادا دانشگاه واترلو است. این دانشگاه یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا در این رشته به‌حساب می‌آید که در سال ۱۹۵۷ در شهر واترلو استان انتاریو تأسیس شد. امروزه، نزدیک به ۴۱هزار نفر دانشجو در شش دانشکد‌ه‌‌ی این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه واترلو از‌این‌قرارند‌: علوم بهداشتی، هنر، مهندسی، محیط‌زیست، ریاضی و علوم. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه واترلو به ۴۲ هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال به‌عنوان یکی از ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان و هشتمین دانشگاه برتر کانادا برای تحصیل رشته علوم مواد شناخته می‌شود. تأسیس این دانشگاه به سال ۱۶۶۳ در شهر کبک برمی‌گردد. هم‌اکنون، دانشگاه لاوال بیش ۴۲هزار نفر دانشجو دارد که در شانزده دانشکده و رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: علوم کاربردی، کشاورزی، معماری، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، علوم انسانی، جغرافیا، هنر، پزشکی، پرستاری، موسیقی، داروسازی، فلسفه، مهندسی و علوم اجتماعی. ناگفته نماند شهریۀ دانشگاه لاوال، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل علوم مواد در کانادا، سالانه ۲۳‌ هزار دلار کاناداست.
دانشگاه کوئیز کانادا

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز با قرار گرفتن در رتبه‌ی نهم دانشگاه‌های برتر کانادا برای تحصیل علوم مواد در کانادا و همین‌طور رتبه دویست‌وپنجاه دانشگاه‌های برتر دنیا،‌ یکی از اولویت‌های مهم متقاضیان این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۸۴۱ در شهر کینگستون استان انتاریو تأسیس شد و بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. هشت دانشکدۀ این دانشگاه عبارت‌اند از: علوم و هنر، حقوق، آموزش، کسب‌وکار، مهندسی و علوم کاربردی، سلامت، علوم سیاسی و تحصیلات تکمیلی. دانشجویان برای تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی این دانشگاه سالانه ۵۱ هزار دلار کانادا باید شهریه بپردازند.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن استان انتاریو شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، نزدیک به ۴۰هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه وسترن از‌این‌قرارند: هنر و علوم انسانی، موسیقی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی، رسانه، حقوق، کسب‌وکار، دندان‌پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه وسترن در حدود ۳۵هزار دلار کانادا در سال است.

اعزام دانشجو به کانادا

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­کند.

 

معرفی شهر ناپل ایتالیا

ناپل یکی از شهرهای زیبای ایتالیا است که بازدید از آن به تمامی افراد در سراسر جهان پیشنهاد می‌شود. ناپل تا سال ۲۰۱۵ به عنوان شهری در کامپانیا، منطقه‌ای در بخش جنوبی ایتالیا شناخته می‌شد که البته اکنون به عنوان یک کلان‌شهر به‌حساب می‌آید. افرادی که تصمیم گرفته‌اند در این شهر زندگی کنند، خوب است بدانند که تفریحات و اماکن دیدنی ناپل هیچ‌وقت تمام نمی‌شوند زیرا شهر ناپل ایتالیا همواره به عنوان مرکز هنر و فرهنگ شناخته می‌شد. در این مقاله قصد داریم به اطلاعاتی نظیر مزایای زندگی در شهر ناپل ایتالیا، آب و هوا در شهر ناپل ایتالیا، کیفیت زندگی در شهر ناپل ایتالیا، مساحت و جمعیت شهر ناپل ایتالیا و هزینه زندگی در شهر ناپل ایتالیا بپردازیم. با مطالعه‌ی این مقاله ممکن است تحصیل در ایتالیا را در اولویت خود قرار دهید.

مزایای زندگی در شهر ناپل ایتالیا

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، ناپل یکی از شهرهای بسیار زیبا در ایتالیا است که دارای مزایای بسیاری برای زندگی است. برای مثال این شهر دارای اماکنی است که با هزینه نه چندان زیاد می‌توان در آن زندگی کرد. یکی دیگر از مزیت‌های زندگی در این شهر، فراهم بودن امکان تفریح است. ناپل در حقیقت شهری توریستی بوده و حتی اقتصاد آن بر پایه صنعت گردشگری است بنابراین دارای اماکن بسیار زیادی برای گشت و گذار و تفریح است. یکی دیگر از مزایای زندگی در این شهر آب و هوای فوق‌العاده آن است، اقلیم مدیترانه‌ای این شهر بیشتر افراد را به خود جذب می‌کند. در ادامه با توضیحات بیشتری به شرایط آب و هوایی در این شهر می‌پردازیم.

آب و هوا در شهر ناپل ایتالیا

به طور کلی آب و هوای شهر ناپل ایتالیا مدیترانه‌ای و معتدل به همراه زمستان‌های بارانی و تابستان‌های گرم و آفتابی است. برای مثال متوسط دمای روز در شهر ناپل از ۹ درجه سانتی‌گراد (در ماه‌های ژانویه و فوریه) تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد (در ماه‌های جولای و آگوست) متغیر است. میزان بارش باران نیز در این شهر، فراوان بوده و حدود ۱۰۰۰ میلی‌متر در سال است. بارانی‌ترین فصل سال در شهر ناپل پاییز است که در این فصل نیز ماه‌های اکتبر و نوامبر دارای بیشترین میزان بارش باران هستند ولی میزان بارش فصل تابستان در شهر ناپل نادر است. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره آب و هوا در فصول مختلف سال می‌پردازیم.
شهر ناپل ایتالیا

فصل بهار

آب و هوا در این فصل از ماه مارس تا می، معتدل است و میزان بارش باران نیز به تدریج کم می‌شود. هوای خوب و معتدل نیز در فصل بهار بسیار محتمل است که البته جبهه‌هایی از هوای سرد در ماه مارس و آوریل قابل ملاحظه است. ماه می را می‌توان به عنوان یکی از بهترین ماه‌های این فصل در نظر گرفت زیرا علاوه بر داشتن روزهای خنک و بارانی، روزهای آفتابی نیز دارد.

فصل تابستان

هوا از ماه ژوئن تا ماه آگوست، گرم و آفتابی است. به طور کلی تابستان‌های شهر ناپل ایتالیا بسیار گرم بوده و تحت تأثیر Scirocco یا همان باد جنوبی که از آفریقا می‌آید، شاهد روزهای بسیار گرمی است که در آن، درجه هوا تا ۳۶ الی ۳۸ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. همچنین همانطور که پیش‌تر ذکر شد، بارش باران در این فصل بسیار نادر است.

فصل پاییز

از ماه سپتامبر تا نوامبر هوای شهر ناپل ایتالیا گرم و آفتابی است (علی‌الخصوص در ماه سپتامبر و نیمه اول ماه اکتبر). میزان بارش باران و احتمال هوای بد به همراه طوفان و باران (به خصوص در نیمه ماه اکتبر) بسیار زیاد است. همچنین نوامبر را می‌توان به عنوان سرد‌ترین ماه این فصل در نظر گرفت.

فصل زمستان

از دسامبر تا فوریه هوا در شهر ناپل ایتالیا معتدل و بارانی است. زمستان‌های این شهر علاوه بر داشتن روزهای بارانی همراه با طوفان، دارای روزهای آفتابی نیز هست. دمای هوا در سردترین شب‌های زمستانی در شهر ناپل به حدود ۰ صفر سانتی‌گراد نیز می‌رسد.
با توجه به شرایط آب و هوایی بهترین زمان برای بازدید از شهر ناپل ایتالیا از اواسط آوریل تا اواسط ژوئن و از اواسط سپتامبر تا اوایل اکتبر است که در هر دو زمان پیشنهادی روزهای بارانی وجود دارد. افرادی که می‌خواهند برای گشت و گذار در ساحل به این شهر بیایند، بهتر است ماه‌های تابستانی (علی‌الخصوص ژوئن تا سپتامبر) را انتخاب کنند.

کیفیت زندگی در شهر ناپل ایتالیا

افرادی که تمایل به زندگی در شهر ناپل ایتالیا را دارند، بهتر است با کیفیت زندگی در این شهر آشنا شوند. به طور کلی کیفیت زندگی در شهر ناپل متوسط است. برای مثال شاخص قدرت خرید مردم در این شهر، پایین، شاخص امنیت، متوسط، شاخص مراقبت‌های درمانی، متوسط و شاخص آلودگی هوا، بالا است.

مساحت و جمعیت شهر ناپل ایتالیا

ناپل شهری است با مساحت حدود ۱۱۹ کیلومتر مربع. این شهر همچنین دارای جمعیتی با رشد نزولی است که نسبت به سال گذشته ۲۳/۰% کاهش یافته است. جمعیت شهر ناپل ایتالیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱۸۷۰۰۰ نفر است.

هزینه زندگی در شهر ناپل ایتالیا

بی‌شک پیش از انتخاب یک شهر برای زندگی باید با هزینه‌های مربوط به زندگی در آن شهر آشنا شد. در این بخش می‌خواهیم به هزینه‌های مهم زندگی در شهر ناپل ایتالیا بپردازیم اما خوب است بدانید هزینه‌های کلی زندگی بسته به سبک زندگی افراد مختلف، متفاوت است. برای مثال برخی از افراد به داشتن یک زندگی ساده با حداقل امکانات رضایت می‌دهند اما برخی دیگر همه چیز را در بهترین نوع خود می‌خواهند. به طور کلی هزینه در شهر ناپل برای یک فرد تنها (صرف‌نظر از اجاره ماهیانه) حدود ۸۰۰ یورو در ماه است. در ادامه به هزینه‌های مختلف زندگی در این شهر می‌پردازیم.

هزینه موادغذایی و رستوران

هزینه غذا در یک رستوران ارزان در شهر ناپل ایتالیا حدود ۱۰ یورو و در یک رستوران با قیمت متوسط، حدود ۵۰ یورو برای دو نفر است. هزینه برخی مواد غذایی پر مصرف نظیر شیر (۱ لیتر)، ۱ عدد نان سفید (۵۰۰ گرم)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، تخم‌مرغ (۱۲ عدد) و پنیر محلی (۱ کیلوگرم) به ترتیب حدود ۲۳/۱ یورو، ۱۲/۱ یورو، ۶۰/۱ یورو، ۲۴/۲ یورو و ۱۳ یورو است. مواد غذایی دیگری نیز مانند فیله مرغ و گوشت گاو هر کدام به ترتیب حدود ۱۲/۸ یورو و ۱۵ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. هزینه میوه‌هایی نظیر سیب و موز و پرتقال به ترتیب حدود ۷۰/۱ یورو، ۵۷/۱ یورو و ۵۹/۱ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. گوج‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز نیز به ترتیب برابر ۷۲/۱ یورو، ۱۲/۱ یورو و ۱ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است.

هزینه حمل و نقل

سیستم حمل و نقل عمومی در شهر ناپل ایتالیا بسیار گسترده بوده و افراد می‌توانند به راحتی با استفاده از اتوبوس، تراموا و مترو و… به اماکن مختلف بروند. هزینه حمل و نقل را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین هزینه‌های مربوط به زندگی در نظر گرفت که باز هم برای افراد مختلف، با توجه به سبک زندگی آنها متفاوت است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه و بلیط یک‌ماهه به ترتیب حدود ۲۰/۱ یورو و ۴۰ یورو است. افرادی که با تاکسی عبور و مرور می‌کنند باید بدانند کرایه تاکسی حدود ۲۰/۱ یورو به ازای هر ۱ کیلومتر بوده و ورودیه تاکسی نیز برابر ۵ یورو است. هزینه بنزین نیز برای افرادی که از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند بسیار مهم و در شهر ناپل ایتالیا برابر ۵۷/۱ یورو به ازای هر ۱ لیتر است.

هزینه مسکن

هزینه مسکن در شهر ناپل ایتالیا بسته به محل زندگی و سایز آپارتمان، متغیر است. برای مثال اجاره ماهیانه برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر حدود ۵۸۱ یورو در ماه و برای آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر برابر ۸۰/۴۰۰ یورو در ماه است. همچنین آپارتمانی ۳ خوابه در مرکز شهر دارای اجاره‌ای حدود ۳۱/۱۰۴۲ یورو در ماه بوده و اجاره‌بها برای آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر برابر ۲۷/۷۲۷ یورو در ماه است. افرادی که تمایل به خرید مسکن در این شهر دارند، باید بدانند که هزینه خرید آپارتمانی در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۳۵۰۳ و ۲۰۹۵ یورو به ازای هر ۱ متر مربع است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه مربوط به قبوض بسته به سبک زندگی فرد و سایز آپارتمان، متغیر است. برای مثال هزینه قبض آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری در شهر ناپل حدود ۱۸۰ یورو در ماه است. هزینه اینترنت نیز (۶۰ Mbps بیشتر با دیتای نامحدود) حدود ۳۱ یورو است.

سایر هزینه ها

همانطور که می‌دانید در احتساب هزینه‌های مربوط به زندگی موضوعات بسیار زیادی را باید در نظر گرفت که در میان آنها هزینه مربوط به مواد غذایی، مسکن و قبوض از همه مهم‌تر است که البته زندگی دارای هزینه‌های دیگری نیز است. برای مثال هزینه مربوط به پوشاک، ورزش یا تفریح برای برخی از افراد در اولویت هزینه‌هایشان قرار داشته و بسته به سبک زندگی افراد، متفاوت است. در این بخش به برخی از هزینه‌های مربوطه می‌پردازیم.

هزینه پوشاک

هزینه مربوط به پوشاک بسته به اینکه فرد چه نوع لباسی را انتخاب می‌کنند، متفاوت است. برای مثال هزینه یک شلوار جین ( با برند Levis 501 یا برندی مشابه) حدود ۵۸ یورو و یک لباس تابستانی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ( با برند Zara، H&M و….) حدود ۲۵ یورو است. همچنین هزینه یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط حدود ۷۱ یورو و یک جفت کفش رسمی چرمی مردانه حدود ۱۰۲ یورو است.

هزینه ورزش و تفریح

آشنایی با هزینه ورزش و تفریح نیز برای برخی از افراد بسیار مهم است. برای مثال هزینه مربوط به شهریه باشگاه ورزشی برابر ۴۴ یورو در ماه (برای یک نفر بزرگسال) است. هزینه مربوط به اجاره زمین تنیس نیز (۱ ساعت در آخر هفته) حدود ۲۰ یورو است. آشنایی با هزینه مربوط به تفریحاتی نظیر رفتن به سینما نیز برای برخی از افراد بسیار مهم است. هزینه یک عدد بلیط سینما در این شهر برابر ۸ یورو است.
اعزام دانشجو به ایتالیا

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­کند.

تحصیل در کانادا

انگلیسی‌زبان بودن کشور مقصد و مهاجرپذیری آن، دغدغه اکثر دانشجویان علاقمند به تحصیل در خارج از کشور است. هزینه‌ پایین زندگی و تحصیل، در کنار این دلایل تحصیل در کانادا را به اصلی‌ترین انتخاب دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. در این مقاله اطلاعات جامعی درباره مزایای تحصیل و آموزش عالی در کانادا ارائه خواهد شد تا متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا راهنمای مفیدی برای مسیر خود در دست داشته باشند.

مزایای تحصیل در کانادا
در سال 2018 بیش از 370 هزار دانشجوی بین‌المللی به دانشگاه‌های کانادا وارد شده‌اند. عددی که نشان می‌دهد کانادا بین 10 مقصد دانشجویان بین‌المللی 19% رشد داشته است. بیشتر دانشجویان بین‌المللی کانادا در شهرهای مونترال، ونکوور، تورنتو، اتاوا و کبک حضور دارند. بیش از 10000 ایرانی در سال 2018 برای تحصیل به کانادا مهاجرت کرده‌اند که نسبت به سال قبل از آن رشدی 48 درصدی داشته است.
تحصیل در کانادا
آموزش عالی در کانادا
با اینکه قوانین مربوط به آموزش عالی توسط دولت مرکزی تعیین می‌شود ولی هریک از استان‌ها می‌توانند قوانین ویژه‌ خود را داشته باشند. برای مثال در استان کبک دانشجویان برای ورود به دانشگاه باید دوره‌ کالج بگذرانند. در دیگر استان‌ها دانش‌آموزان می‌توانند بعد از سپری کردن دوره 12 ساله‌ تحصیلی به طور مستقیم برای رفتن به دانشگاه اقدام ‌کنند. دوره‌ کارشناسی در استان کبک 3 سال ولی در دیگر استان‌ها 4 سال زمان می‌برد.
کالج‌های کانادا
مؤسسه‌های دولتی– محلی (منطقه‌ای) کالج‌هایی معروف به Community Collageدارند که عموماً دوره‌های یک تا دو ساله برگزار می‌کنند. به این کالج‌ها regional college، technical collage، institute of technology و در کبک CEGEPS (مخففCollège d’enseignement general et professionnel )، university collageیا به سادگی collage گفته می‌شود. بالا بودن سطح کیفی، جامعیت علمی، دوره‌های کارمحور، ارتباط با صنعت و فرصت‌های کارورزی مزایایی هستند که کالج‌ها در اختیار دانش‌آموختگان قرار می‌دهند.
دوره‌های کالج در کبک و مدارک آن‌ها
کالج‌های کبک مدارس عالی فنی، هنرهای کاربردی یا علوم کاربردی هستند که مدارک ارائه شده توسط آن‌ها عناوین مختلفی مثل diploma، certificate، degree و bachelor دارند.
مدرک diploma در کالج‌های کبک شامل موارد زیر است:
· DEC (Diplôme d’études collégiales) یا DCS (Diploma of College Studies)
· AEC (Attestation d’études collégiales) یا ACS (Attestation of College Studies)
· DEP (Diplôme d’Etudes Professionnelles) یا DVS (Diploma of Vocational Studies)
· ASP (Attestation de spécialisation professionnelle) یا AVS (Attestation of Vocational Specialization)
کالج‌های کبک در سه دسته Private، Publicو Governmentقرار می‌گیرند. کالج‌های Public و Government دولتی هستند و کالج‌های آموزش نظامی در دسته‌ Government جای می‌گیرند.
دانشگاه‌های کانادا
در فضای باز و دوستانه دانشگاه‌ها کار گروهی از اهمیت بالایی برخوردار است. اساتید با طرح پرسش‌‌های مختلف و موضوعات گوناگون امکان بحث و تبادل نظر را در کلاس فراهم می‌کنند. استفاده از دوره‌های کارمحور منطبق با مباحث درسی و هم‌راستا بودن این دوره‌ها با نیازهای بازار کار باعث شده است تا میزان اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی بالا برود.
بهترین دانشگاه‌های کانادا همراه با رتبه‌بندی جهانی آن‌ها در سال 2020 و سطح‌بندی وزارت علوم:
  1. University of Toronto (29 | گروه الف)
  2. McGill University (35 | گروه الف)
  3. University of British Columbia (51 | گروه الف)
  4. University of Alberta (113 | گروه الف)
  5. Université de Montréal (137 | گروه الف)
  6. McMaster University (140 | گروه الف)
  7. University of Waterloo (173 | گروه الف)
  8. The University of Western Ontario (211 | گروه الف)
  9. University of Calgary (233 | گروه الف)
  10. Queen’s University at Kingston (239 | گروه الف)
تحصیل در کالج‌های کانادا
دوره‌ تحصیلی کالج‌های کانادا بسته به نوع دوره و کالج مورد نظر معمولاً بین 8 ماه تا 2 سال است. در کالج‌هایی که مدرک کارشناسی نیز ارائه می‌دهند، مدت دوره‌های تحصیلی تا 3 الی 4 سال بیشتر طول می‌کشد. مدارک لازم برای پذیرش در کالج‌های کانادا:
  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی)
  • ترجمه مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی)
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • مدرک زبان (در صورت نیاز)
تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا
تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا
دوره 4 ساله‌ مقطع کارشناسی کانادا، هر ساله در پاییز (ماه سپتامبر) آغاز می‌شود. هرچند تعدادی از دانشگاه‌های این کشور ورودی ترم زمستان (ماه ژانویه) هم دارند. مدارک مورد نیاز برای تحصیل مقطع کارشناسی:
  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی)
  • ترجمه مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی)
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • مدرک زبان
تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در کانادا
دوره‌ کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادا یک تا دو ساله‌ است که دوره کارآموزی هم احتمالاً به آن اضافه می‌شود. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر ارائه کنفرانس و حضور در کلاس باید مواردی مثل کار گروهی و پروژه هم انجام بدهند. در بیشتر دوره‌های کارشناسی ارشد، دانشجویان ملزم به ارائه پایان‌نامه هستند. شروع سال تحصیلی در بیشتر دانشگاه‌های کانادا ماه سپتامبر است. هرچند در برخی از دانشگاه‌ها مقاطع زمانی متفاوتی برای ورود دانشجویان کارشناسی ارشد وجود دارد.
تقسیم‌بندی مدارک کارشناسی ارشد در کانادا:
کارشناسی ارشد رشته‌های علوم انسانی و هنر (Master of Arts) که به اختصار MA نوشته می‌شود ویژه افرادی است که در رشته‌های حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی تحصیل کرده‌اند. مانند تاریخ، زبان‌شناسی، سیاست و ... .
کارشناسی ارشد رشته‌های علوم و مهندسی (Master of Science) که با Msc نمایش داده می‌شود، مربوط به رشته‌هایی است که بر علوم پایه و مهندسی تمرکز دارند. مانند ریاضیات، مهندسی، پزشکی، تکنولوژی و فناوری و ... .
مدارک کارشناسی ارشد تخصصی در برخی رشته‌ها:
کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (Master of fine Arts) یا MFA
کارشناسی ارشد در مهندسی (بدون پایان‌نامه) (Master of Engineering) یا MEng
کارشناسی ارشد در مدیریت کسب و کار (Master of Business Administration) یا MBA
مدارک لازم برای پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در کانادا:
  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی) و کارشناسی
  • ترجمۀ مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی) و کارشناسی
  • انگیزه‌نامۀ تحصیلی (SOP)
  • توصیه‌نامۀ تحصیلی (در صورت لزوم)
  • رزومۀ تحصیلی (CV)
  • مدرک زبان
برای برخی از رشته‌ها مانند معماری، موسیقی و… ارائه مدارکی مانند پورتفولیو ضروری است.
تحصیل مقطع دکتری در کانادا
مقطع دکتری در دانشگاه‌های کانادا معمولاً ماه‌های سپتامبر و ژانویه شروع می‌شود. بسته به موضوع تحقیق، دوره دکتری بین 3 تا 5 سال زمان می‌برد.
مدارک لازم برای پذیرش در مقطع دکتری در کانادا:
  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی)، کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ترجمه مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی)، کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ارائه مقالات چاپ شده (در صورت وجود)
  • انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP)
  • توصیه‌نامه تحصیلی (Recommendation Letter)
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • پروپوزال (درصورت لزوم)
  • مدرک زبان
  • مدرک GMAT یا GRE (در صورت لزوم)
اعزام دانشجو به کانادا

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­‌شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیربرای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­‌ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­‌های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا دراین راه کمک شایانی به متقاضیان می­‌کند.

مشاغل پردرآمد در فرانسه

فرانسه برای زندگی و کار از جمله کشورهای باکیفیتی است که دانشجویان فراوانی را سالانه به خود جذب می‌کند. بااین‌حال یکی از شروط رسیدن به زندگی رضایت‌بخش در فرانسه، داشتن دانش زبان فرانسوی و همچنین درآمد مناسب است. افراد شاغل در فرانسه، از امنیت شغلی و حقوق چشمگیری برخوردار خواهند بود. به‌همین دلیل، یکی از الزامات علاقه‌مندان به زندگی در فرانسه آشنایی با مشاغل پردرآمد در فرانسه است تا بتوانند پیش از رفتن به این کشور، تخصص لازم را کسب کنند. البته تحصیل در رشته و تخصص دلخواه در فرانسه مسیر را برای کار در آنجا هموار‌تر خواهد کرد. همچنین، تسلط بر زبان فرانسوی برای افراد جویای مشاغل پردرآمد در فرانسه الزامی خواهد بود. با مطالعه‌ی این مقاله، با تعدادی از مشاغل پردرآمد در فرانسه آشنا خواهید شد.
برای آموزش زبان فرانسه می‌توانید با انتخاب دوره‌های زبان در فرانسه در خود کشور فرانسه مسیر سریع‌تری را برای یادگیری طی کنید.
مشاغل پردرآمد کشور فرانسه

پزشکان

پزشکی یکی از مشاغل پردرآمد فرانسه است و پزشکان نیز در مقایسه با دیگر مشاغل درآمد بیشتری به‌دست می‌آورند. جدای از پزشکی، مشاغل مربوط به مراقبت‌های درمانی و بهداشتی نیز از‌جمله مشاغل موردنیاز و ضروری فرانسه هستند. پزشکانی که به‌تازگی تحصیلاتشان را به‌اتمام رسانده‌اند و برای کسب تجربه زیرنظر پزشکی باتجربه‌تر مشغول فعالیت هستند، حدود هفت‌هزار یورو در ماه حقوق دریافت می‌کنند. ناگفته نماند متوسط درآمد سالانۀ پزشکان در فرانسه بیش از ۱۳۳هزار یوروست.

دندان‌پزشکان

دندان‌پزشکی یکی دیگر از مشاغل پردرآمد در فرانسه به‌حساب می‌آید و دندان‌پزشکان یا به‌صورت خصوصی فعالیت می‌کنند یا برای دولت فرانسه. درآمد دندان‌پزشکان باتوجه به خصوصی یا دولتی بودن محل کار و همچنین میزان تجربه آن‌ها، از هشت تا پانزده‌هزار یورو متغیر است. همچنین متوسط درآمد دندان‌پزشکان در فرانسه ۱۱۷هزار یورو در سال محاسبه شده است.

وکیلان

فرانسه در زمینۀ امور قانونی و حقوقی، ازجمله کشورهای تأثیرگذاری است که احترام فراوانی برای این امور قائل می‌شود؛ به‌همین‌خاطر مشاغل مرتبط با امور قانونی و حقوقی در زمره مشاغل پردرآمد فرانسه به‌شمار می‌روند. کمترین حقوق پرداختی برای وکیلان جوان و بی‌تجربه پنج‌هزار یورو در ماه درنظر گرفته شده است و متوسط درآمد وکیلان سالانه تقریباً ۱۰۸هزار یورو خواهد بود.
مشاغل مرتبط با امور قانونی و حقوقی در فرانسه

خلبانان

صنعت هوایی فرانسه در جهان شرایط و امکانات بسیار پیشرفته‌ای دارد؛ به‌همین‌دلیل، دولت فرانسه به حقوق خلبانان اهمیت فراوانی می‌دهد. خلبانان در فرانسه به‌طور متوسط بیش از هشتادهزار یورو در سال حقوق دریافت می‌کند؛ نکته‌ی قابل ذکر این است که دریافت مدرک خلبانی و اقدام برای این شغل در فرانسه مشکلات و سختی‌های فراوانی دارد.

مشاغل درمانی

همان‌طورکه در بخش پزشکان اشاره شد، مشاغل موجود در زمینه‌ی مراقبت‌های درمانی و بهداشتی جزو مشاغل پردرآمد در فرانسه محسوب می‌شود. مشاغل درمانی در فرانسه از تنوع و فراوانی قابل‌توجهی برخوردارند. عناوین شغلی زیر از جمله مشاغلی است که در زمینه بهداشت و درمان نیروهای مختصص فراوانی فعالیت می‌کنند:
  • فن‌شناس آزمایشگاه
  • مشاوران سلامت روان
  • رادیولوژیست
  • روان‌درمانگر
  • داروساز
  • تأمین‌کنندۀ فوریت‌های پزشکی
میزان درآمد مشاغل مربوط به مراقبت‌های درمانی با‌توجه به تجربۀ افراد از سه تا هفت‌هزار یورو در ماه خواهد بود. درمانگران و داروسازان و مشاوران برای رسیدن به این نوع از مشاغل باید مدارک تخصصی رشته‌ خود را ارائه دهند؛ اما در دیگر مشاغل درمانی گذراندن دورۀ فنی دو تا سه‌ساله به‌تنهایی کفایت می‌‌کند. متوسط درآمد مشاغل درمانی فرانسه تقریباْ‌ ۷۴هزار یورو در سال محاسبه شده است.

تحلیلگران مالی

بخش مالی و بانکداری فرانسه در میان کشورهای اروپایی از شهرت قابل‌توجهی برخوردار است و صنعت اقتصادی‌ این زمینه‌ی شغلی همواره سیر رو‌به‌رشد و صعودی داشته است؛ بنابراین، مشاغل مرتبط با این حوزه‌ی شغلی و همچنین درآمد کارمندان‌ آن چشمگیر است. به‌منظور فعالیت در این زمینه افراد باید در صنعت، کسب‌وکار، اقتصاد و امور مالی تجربه‌ی فراوانی داشته باشند. درصورت داشتن پیش‌نیازهای لازم، افراد فعال در این حوزه بین پنج تا ده‌هزار یورو در ماه درآمد کسب خواهند کرد. متوسط درآمد سالانۀ تحلیلگران مالی در فرانسه بیش از ۳۵هزار یورو تخمین زده شده است.
تدریس زبان انگلیسی در کشور فرانسه

دبیران

دبیران در فرانسه حقوق درخورتوجهی دریافت می‌کنند. تدریس زبان انگلیسی از شغل‌های موردنیاز و مشاغل پردرآمد فرانسه است. برای فعالیت و تدریس در مؤسسه‌های خصوصی و دولتی و دبیران باید به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه تسلط داشته باشند. درآمد ماهانۀ دبیران در فرانسه بین دو تا چهارهزار یورو و متوسط درآمد سالانه‌شان بیش از ۴۲هزار یورو محاسبه شده است.

متخصصان علوم رایانه‌ای و آی‌تی

فرانسه به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در زمینۀ فناوری در مشاغل مربوط به فناوری، افرادی فراوانی را از برنامه‌نویسی رایانه گرفته تا فناوری اطلاعات و علوم داده به‌کار می‌گیرد. متوسط درآمد متخصصان علوم رایانه‌ای و آی‌تی حدوداً ۴۶هزار یورو در سال برآورد شده است.

تکنسین‌های برق

فرانسه برای افراد متبحر در زمینۀ سقف‌سازی، قفل‌سازی، لوله‌کشی و برق فرصت‌های شغلی متنوعی مهیا کرده و درآمد رضایت‌بخشی به آنان پرداخت می‌کند. به‌عنوان مثال، درآمد ماهانۀ تکنسین‌های برق در فرانسه از سه تا پنج‌هزار یورو و متوسط درآمد سالانۀ نیز افزون‌بر ۴۱هزار یورو است.

محققان

فرانسه دارای مراکز تحقیقاتی بسیار باکیفیت و پیشتازی است که در زمینه‌های زیست‌شناسی، پزشکی، مهندسی، دریاشناسی و دیگر رشته‌های علوم و فناوری متخصص‌های فراوانی را به‌کار می‌گیرد؛ بنابراین، محققان از‌جمله افرادی هستند که درآمد نسبتاً مطلوبی دارند. افراد شاغل در این زمینه ماهانه بین چهار تا ده‌هزار یورو و سالانه تقریباً ۴۵هزار یورو حقوق دریافت می‌کنند.
درآمد محققان در فرانسه

اعزام دانشجو به فرانسه

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­کند.

تحصیل نجوم در کانادا

در رشته نجوم با استفاده از علومی مثل ریاضی و فیزیک و شیمی، اجرام و پدیده‌های آسمانی همچون سیاره‌ها، قمرها، ستاره‌ها و کهکشان‌ها بررسی می‌شوند. این علم سعی دارد دربارۀ نحوۀ پدید آمدن و پیشینۀ هرکدام از این پدیده‌ها اطلاعات مهمی به‌دست آورد. دانشجویان رشته نجوم در کانادا با راه‌یافتن به فضا، پرواز فضاپیما، ارتباط با ماهواره و تهیه و توسعه روش‌های جمع‌آوری داده از فضا آشنا می‌شوند و مسائلی مربوط به این زمینه‌ها حل می‌کنند. علاقه‌مندان مهاجرت تحصیلی به کانادا با خواندن این مقاله با ده دانشگاه برای تحصیل رشته نجوم در کانادا آشنا شوند.

دانشگاه تورنتو

این دانشگاه با کسب جایگاه بیست‌وپنجم دانشگاه برتر جهان، به‌عنوان بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته نجوم در کانادا شناخته می‌شود. تأسیس دانشگاه تورنتو به سال ۱۸۲۷ برمی‌گردد و درحالحاضر، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو را در سه پردیس دانشگاهی در خود جای داده است. این دانشگاه شامل دانشکده‌های زیر می‌شود:
مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی.
برای تحصیل مقطع کارشناسی در رشته نجوم دانشگاه تورنتو، سالانه شهریه‌ای معادل ۶۲هزار دلار کانادا در نظر گرفته شده است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دومین دانشگاه برتر کانادا و سی‌ویکمین دانشگاه برتر دنیا دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا است. این دانشگاه سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور تأسیس شد و هم‌اکنون، بیشتر از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
برخی دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا عبارت‌اند از:
علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد.
شهریۀ تحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا، برای یک سال تقریباً چهل‌هزار دلار کانادا درنظر گرفته شده است.

دانشگاه مونترال

از دیگر دانشگاه‌های برتر کانادا برای تحصیل رشته نجوم در کانادا می‌توان به دانشگاه مونترال اشاره کرد. در سال ۲۰۲۰، این دانشگاه چهارمین دانشگاه برتر کانادا و صدوهجدهمین دانشگاه برتر جهان معرفی شده است. دانشگاه مونترال سال ۱۸۷۸ واقع در شهر مونترال تأسیس شد و چهارده دانشکده را شامل می‌شود:
هنر و علوم، آموزش، طراحی، حرکت‌شناسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، موسیقی، بینایی‌سنجی، بهداشت عمومی، داروسازی، دامپزشکی و مطالعات تکمیلی.
شهریۀ تحصیل نجوم در مقطع کارشناسی این دانشگاه برای یک‌سال ۲۲‌هزار دلار کانادا تخمین زده شده است.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر به‌عنوان ششمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا در سال ۱۸۸۷ راه‌اندازی شد که بیش از سی‌هزار نفر دانشجو را در شش دانشکده در خود جای داده است که این رشته‌های تحصیلی را شامل می‌شود:
دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم بهداشتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار.
در‌حدود ۳۵هزار دلار کانادا شهریۀ سالانۀ برای تحصیل نجوم در دانشگاه مک مستر در نظر گرفته شده است.

دانشگاه واترلو

تأسیس دانشگاه واترلو به‌سال ۱۹۵۷ بازمی‌گردد. این دانشگاه در رتبه‌ی هفتم دانشگاه‌های برتر کانادا است و یکی از دویست دانشگاه برتر جهان به حساب می‌آید. در دانشگاه شهر واترلو حدود ۴۱هزار نفر دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در شش دانشکده مشغول بهتحصیل هستند.
دانشکده‌هایی همچون: علوم بهداشتی، هنر، مهندسی، محیط‌زیست، ریاضی و علوم.
شهریۀ دانشگاه واترلو برای یک‌سال تحصیلی حدودا ۴۲هزار دلار کانادا برآورد شده است.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری در جایگاه دهمین دانشگاه‌ برتر کانادا قرار دارد که به‌عنوان یکی از ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا محسوب می‌شود. این دانشگاه سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری استان آلبرتا آغاز به کار کرد و امروزه از سی‌هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده میزبانی می‌کند.
دانشکده‌های دانشگاه کلگری عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ کشاورزی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ مهندسی و مدرسۀ آموزش.
شهریۀ سالانۀ تحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه کلگری، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نجوم در کانادا، بیست‌هزار دلار کانادا درنظر گرفته شده است.

دانشگاه ویکتوریا

دانشگاه ویکتوریا از دیگر دانشگاه‌های برتر نجوم در کانادا است. قرار گرفتن در رتبه چهاردهم دانشگاه‌های برتر کانادا و همین‌طور چهارصدم دانشگاه ‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۰، این دانشگاه را به‌یکی از مهم‌ترین مراکز تحققیقات نجوم در دنیا تبدیل کرده است. در سال ۱۹۶۳ در منطقۀ ویکتوریا و استان بریتیش کلمبیا تأسیس شد. بیش از ۲۲هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دانشکده‌های زیر مشغول به‌تحصیل هستند:
آموزش، مهندسی، هنرهای زیبا، توسعه انسانی و اجتماعی، علوم انسانی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی.
شهریۀ تحصیل در رشته نجوم دانشکدۀ علوم دانشگاه ویکتوریا به ۲۵هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال پانزدهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۴۵۰ دانشگاه برتر دنیا در سال ۲۰۲۰ شناخته شده است. این دانشگاه در سال ۱۶۶۳ در شهر کبک شروع به کار کرد و قدیمی‌ترین مؤسسۀ آموزش عالی در کانادا به‌شمار می‌آید. ناگفته نماند زبان تدریس در این دانشگاه فرانسوی است و بیش از ۴۲هزار نفر دانشجو در شانزده دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه لاوال عبارت‌اند از: علوم کاربردی، کشاورزی، معماری، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، علوم انسانی، جغرافیا، هنر، پزشکی، پرستاری، موسیقی، داروسازی، فلسفه، مهندسی و علوم اجتماعی. شهریۀ سالانۀ دانشگاه لاوال، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نجوم در کانادا، ۲۲هزار دلار کاناداست.
تحصیل نجوم در کانادا

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک هجدهمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۵۵۰ دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۹ در شهر تورنتو استان انتاریو تأسیس شد و امروزه، سومین دانشگاه بزرگ کانادا به‌شمار می‌آید. درحال‌حاضر، این دانشگاه میزبان بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه یورک بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم طبیعی، مدرسۀ مهندسی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ حقوق، کالج گلندان، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ مطالعات محیط‌زیست، مدرسۀ هنر و رسانه و طراحی و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل رشته نجوم در مقطع کارشناسی دانشگاه یورک ۳۲هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه گوئلف

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نجوم در کانادا دانشگاه گوئلف است. این دانشگاه نوزدهمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ششصد دانشگاه برتر دنیا به‌حساب می‌آید. دانشگاه گوئلف در سال ۱۹۶۴ در شهر گوئلف استان انتاریو آغاز به کار کرد و هم‌اکنون، از بیش از ۲۷هزار نفر دانشجو در ۱۴۲ رشته تحصیلی میزبانی می‌کند. دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم زیستی، دانشکدۀ مهندسی و مطالعات فیزیک، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی کاربردی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ دام‌پزشکی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشته نجوم در مقطع کارشناسی این دانشگاه در‌حدود ۲۸هزار دلار کاناداست.

اعزام دانشجو به کانادا

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­کند.

بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا


ایفای نقش مهم و برجسته‌ای که کشور کانادا در آموزش و تحصیلات دانشگاهی دانشجویان بین‌المللی از طریق دانشگاه‌های برتر و شناخته‌شده‌اش در جهان انکارناشدنی و ستودنی است. سالانه دانشجویان بی‌شماری از سراسر دنیا برای تحصیل در کانادا به این کشور وارد می‌شوند و تعداد آن‌ها هرسال در حال افزایش است. دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادایی دوره‌های تحصیلی گوناگون و فراوانی در رشته‌های مختلف به دانشجویان ارائه می‌دهند و این قضیه جدای از تنوع رشته‌ها ممکن است انتخاب را برای دانشجویان دشوار کند. به‌همین دلیل در این مقالۀ قصد داریم تعدادی از بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۰ را معرفی و بررسی کنیم تا بتوانید با دیدی جامع‌تر دست به انتخاب بزنید.

بهترین رشته ها و دانشگاه ها برای مهاجرت به کانادا

با وجود رشته‌های متنوع دانشگاه‌های کانادا در زمینه‌های گوناگون تحصیلی، تعداد کمی از این رشته‌ها میان دانشجویان علاقه‌مند به مهاجرت به کانادا محبوبیت دارد. شش رشتۀ برتر و محبوب برای تحصیل در کانادا از این قرار است:

مدیریت بازرگانی (Business Management)، مدیریت مهمان‌نوازی (Hospitality Management)، مهندسی، فناوری اطلاعات، دندان‌پزشکی و حقوق.

برای آشنایی بیشتر باهرکدام از این رشته‌های پرطرفدار ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مدیریت بازرگانی

تعداد زیادی از دانشجویان درسراسر دنیا علاقه‌ دارند تا در رشته‌های مرتبط با مدیریت بازرگانی و MBA تحصیل کنند و دانشگاه‌های کانادا با فراهم کردن شرایط مطلوب تحصیل، بستر مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی تدارک دیده‌ است. تعدادی از دانشگاه‌های صاحب‌نام کانادا با ارائۀ دوره‌های دقیق و ایجاد روابط قدرتمند کاری در این زمینه، دانشجویان زیادی را برای تحصیل مدیریت بازرگانی و کسب‌وکار در این کشور مجاب می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی برای موفق شدن در این رشته، داشتن روابط کاری در بازار رقابتی است که باعث می‌شود جایگاه افراد در دنیای حرفه‌ای کسب‌وکار را مشخص شود. دانشگاه‌های مطرح کانادا که طرفداران زیادی بین علاقه‌مندان به تحصیل در رشتۀ MBA دارند، عبارتند از:

  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه وسترن انتاریو
  • دانشگاه آلبرتا
تحصیل مهندسی در کانادا
تحصیل مهندسی در کانادا

مهندسی

مهندسی از رشته‌های مهم و برتر برای تحصیل در کانادا محسوب می‌شود. گذراندن دوره‌های مهندسی در دانشگاه‌های کانادایی دانشجویان این رشته را به افردی حرفه‌ای بدل می‌کند. مهم‌ترین مزیت مدرک رشته‌های مهندسی صادرشده از این دانشگاه‌ها اعتبار و ارزش آن‌ها در همه‌جای دنیا است. همچنین، دریافت مدرک مهندسی از دانشگاه‌های کانادایی راهگشای افرادی است که قصد دریافت اقامت دائم و مهاجرت به کانادا را دارند. از بین رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های کانادا مهندسی نفت و مهندسی معدن و مهندسی سیستم‌های کامپیوتری مهم‌ترین رشته‌های دانشگاه‌های کانادا به‌حساب می‌آیند. دانشگاه‌های برتر کانادا در رشته‌های مهندسی به قرار زیرند:

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه واترلو

علوم اقتصادی

تحصیل در رشته‌های مرتبط با علوم اقتصادی دانشگاه‌های کانادا و دریافت مدرک به‌این ‌معنی است که با ایجاد زمینه‌ای قوی در این رشته می‌توانید فرصت‌های شغلی مناسب و درخورتوجهی برای خودتان پیدا کنید. جذابیت تحصیل در این رشته آن زمان دوچندان می‌شود که با ترکیب دروس دانشگاهی و دوره‌های آموزشی دیگر، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و ارزشمند به‌دست خواهید آورد. علاوه‌براین، تمرکز بر رویکرد پژوهشی دانشگاه‌های کانادایی باعث شده تا دست دانشجویان بین‌المللی در این رشته‌ها به‌اندازه کافی برای پژوهش در زمینه‌های مختلف با پشتیبانی دانشگاه باز باشد. از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با علوم اقتصادی در کانادا می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه کوئینز در کینگستون
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
تحصیل دندانپزشکی در کانادا
تحصیل دندانپزشکی در کانادا

دندان‌پزشکی

دندان‌پزشکی را باید از حرفه‌های محبوبی دانست که البته از بهترین رشته‌های تحصیلی برای مهاجرت به کانادا به‌حساب می‌آید. به‌دلیل اینکه تحصیل در بیشتر دوره‌های پزشکی کانادا معادل دوره‌های کارشناسی ارشد است، برای تحصیل در رشته‌های پزشکی این کشور به‌احتمال ‌زیاد داشتن مدرک کارشناسی رشته‌ای مرتبط یا معادل آن را از هر مؤسسۀ آموزشی در دنیا الزامی است. دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه تورنتو از دانشگاه‌های معتبر و بین‌المللی کانادا در زمینه پزشکی هستند.

حقوق

اگر به‌دنبال کسب درآمد فراوانی از مدرک تحصیلی خود هستید تحصیل رشتۀ حقوق بهترین گزینه است. دَه‌ها دانشگاه در کانادا دوره‌های متفاوتی در رشتۀ حقوق به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کنند. از گرایش‌‌های این رشته می‌توان به حقوق قضایی، حقوق بین‌الملل، حقوق کسب‌وکار، حقوق اخلاقی (Ethical Law) و حقوق بهداشتی (Health Law) اشاره کرد. دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل درزمینۀ حقوق در کانادا عبارت‌اند از:

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مونترال
تحصیل IT در کانادا
تحصیل IT در کانادا

علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات

از دیگر رشته‌های برتری که در دانشگاه‌های کانادا می‌توان تحصیل کرد علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات (IT) است. از دَه دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشتۀ علوم کامپیوتر می‌توان به دانشگاه تورنتو اشاره کرد. از جمله دلایلی که دانشگاه‌های کانادایی در زمره مراکز آموزشی برتر دنیا قرار می‌گیرند ارائۀ دوره‌های پژوهشی و عملی به دانشجویان است. از دانشگاه‌ها و دوره‌های معتبر برای تحصیل علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه تورنتو: کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر
  • دانشگاه واترلو: کارشناسی علوم کامپیوتر
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا: کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر
  • دانشگاه مک گیل: کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر (گرایش سیستم‌های اطلاعاتی)
  • دانشگاه مونترال: کارشناسی سیستم‌های کامپیوتری

مدیریت مهمان‌نوازی

در سال‌های گذشته به‌دلیل حضور گسترده‌ مهاجران و مسافران از سراسر دنیا به این کشور صنعت گردشگری در کانادا رشد چشمگیری داشته است. به‌همین خاطر دوره‌های مدیریت مهمان‌نوازی در میان دانشجویان بین‌المللی این کشور طرفداران زیادی دارد. در این دوره‌ها استراتژی‌های درحال‌توسعۀ کسب‌وکار برای گسترش صنعت گردشگری را به دانشجویان آموزش داده می‌شوند. تعداد کمی از مؤسسه‌های آموزشی در کانادا در رشته‌های مرتبط با مدیریت مهمان‌نوازی و گردشگری میزبان دانشجویان بین‌المللی هستند. بعضی از این دانشگاه‌ها و کالج‌ها عبارت‌اند از:

  • دانشگاه رایرسون
  • کالج جورجین (Georgian College)
  • کالج فنشا (Fanshawe College)
  • دانشگاه فریزر ولی
  • کالج سنتنیال (Centennial College)

اعزام دانشجو به کانادا

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­کند.

استادی پرمیت کانادا برای دوره‌های کوتاه‌مدت در زمان شیوع ویروس کرونا

بنابه اخبار منتشر شده از PIE News، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای تحصیل در دوره‌های کوتاه‌مدت کانادا با طولِ کمتر از شش ماه اقدام کنند. سازمان Languages Canada طی نامه‌ای به اعضای سازمان اعلام کرده است که دانشجویان بین‌المللی این امکان را خواهند داشت تا از طریق استادی پرمیت (Study Permit) و بدون داشتن ویزای اقامت موقت یا مجوز سفر الکترونیک به کانادا سفر کنند. این سازمان اعلام کرده است، پیش‌از‌این به‌دلیل قوانین اِستادی پرمیت ابهام‌هایی پیرامون مجوز سفر دانشجویانِ دوره‌های کوتاه‌مدت وجود داشته است. وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) گفتۀ سازمان Languages Canada را تأیید و اعلام کرده است که دانشجویان می‌توانند برای شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت به کشور کانادا وارد شوند.
وزارت IRCC گفته است: «از این موضوع باخیر هستیم که در پرسشنامۀ قبلی مشکلی وجود دارد که باعث می‌شود متقاضیان تحصیل دوره‌های کوتاه‌تر از شش ماه نیازی به ثبت درخواست برای دریافت اِستادی پرمیت و ویزای اقامت موقت نداشته باشند. در‌حال‌حاضر، اقداماتی برای رفع این مشکل در حال انجام است. در این زمان، متقاضیان تحصیل دوره‌های کوتاه‌مدت، با دریافت اِستادی پرمیت، باید در پرسشنامۀ خود این موضوع را قید کنند که قصد ماندن به‌مدت بیشتر از شش ماه در کانادا را دارند. این باعث می‌شود درخواست آنان برای دریافت اِستادی پرمیت ثبت شود. پس از تکمیل فرم درخواست، متقاضیان تاریخ واقعی شروع و پایان دوره را باید اعلام کنند و بگویند قصد دارند کمتر از شش ماه در کانادا تحصیل کنند.»
استادی پرمیت کانادا در زمان شیوع کرونا

دیه‌گو سانچز، مدیر بازاریابی بین‌المللی سازمان Languages Canada، اعلام کرده است خسارت مالیِ شرکت‌نکردن دانشجویان در دوره‌های کوتاه‌مدت برای مدرسه‌های زبان کانادا بسیار زیاد خواهد بود. او همچنین افزوده است: «در سال ۲۰۱۹، ۱۵۰هزار نفر دانشجو داشتیم که دوسوم آنان در دوره‌های کوتاه‌مدتِ کمتر از شش ماه شرکت کرده بودند.» به‌گفتۀ سانچز، پیش‌از‌این به Languages Canada گفته می‌شد دانشجویان نمی‌توانند با اِستادی پرمیت در دوره‌های کوتاه‌مدت شرکت کنند.

سانچز معتقد است ابهام‌های به‌وجودآمده می‌تواند در تصمیم‌گیری دانشجویان برای تحصیل در مدرسه‌های زبان کانادا تأثیر بگذارد. او گفته است: «ممکن است تصمیم‌گیری دانشجو برای تحصیل در کانادا زمان زیادی، مثلاً حدود چهار ماه طول بکشد. در این زمان، اگر به او بگویند «نمی‌توانی وارد کانادا شوی»، ممکن است تصمیم بگیرد برای تحصیل به کانادا سفر نکند و به مکان دیگری برود؛ بنابراین، این موضوع بسیار مهم است.»

اعزام دانشجو به کانادا

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر با داشتن مشاوران باتجربه در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­کند. این مجموعه که از سال1382 کارش خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است، تجربۀ سال­ها مشاوره برای تحصیل در دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا فعالیت می‌کند.